Z życia przedszkola

kwiaty17

 

 

 

 Dzieci z grupy „Biedronki" niecierpliwie wyczekują wiosny. Aby przyszła do nas szybciej postanowiliśmy założyć w naszej sali „zielony kącik".

Więcej…
 

nożyczki-i-grzebień 318-56987                                   

 

 

Dzieci z grupy Smerfolandia wybrały się na wycieczkę do salonu fryzjerskiego.

Więcej…
 

P2040061Grupa V ,,Motyle" dnia 04.02.2016 bawiła się podczas
Egzotycznego karnawału owocowego.

Więcej…
 

balony Schowek01

W dniu 3 lutego w naszym przedszkolu odbył się bal karnawałowy. Wszystkie przedszkolaki już od rana były podekscytowane czekającą ich zabawą. W tym dniu dzieci zamieniły się w królewny, księżniczki, wróżki, biedronki, kowboje, batmanów, piratów, skrzatów oraz wiele innych postaci.... 
Więcej…
 

C6 

ŚWIĘTO ZMARŁYCH

Jak, co roku przedszkolaki z Wesołej Trójeczki
uczciły Święto Zmarłych odwiedzając Cmentarz Komunalny,

a w szczególności groby żołnierzy.

 

Więcej…
 
Plan pracy zajęć dodatkowych "Świat literatury dziecięcej"

"Książek, które chcemy, by były
czytane przez dzieci, nie należy zalecać,
lecz chwalić w ich obecności"

Georg Christoph Lichtenberg

  

ZABAWY LITERACKIE Z TUWIMEM

PLAN PRACY ZAJĘĆ DODATKOWYCH  Z ZAKRESU EDUKACJI LITERACKIEJ „ŚWIAT LITERATURY DZIECIĘCEJ” 

 

Plan opracowały:

mgr Anna Rozmus-Żuk
mgr Joanna Niedźwiecka-Cybulak

Wprowadzenie

Wiek przedszkolny jest dla dziecka najwłaściwszym okresem, by ukształtować w nim pożądane nawyki i postawy. Czytając dzieciom zaraża się je ciekawością świata i głodem wiedzy, ćwiczy koncentrację, pamięć. Dziecko uczy się nie tylko słuchać, ale również myśleć. Poszerza się zasób jego słownictwa i jakość wypowiedzi. Głośne czytanie ma wiele zalet: rozwija język i wyobraźnię, uczy myślenia; buduje i umacnia więzi pomiędzy rodzicami, nauczycielami i dziećmi; zapewnia emocjonalny rozwój; pomaga w wychowaniu; ułatwia  naukę; kształtuje nawyk czytania i zdobywania wiedzy na całe życie.

Dzieci słuchając utworów literackich, włączają się w akcję całym sercem i sobą, wnikają w świat bajki. Ich wyobraźnia pracuje bardzo intensywnie. Dziecko w tym wieku nie rozumie jeszcze pojęć abstrakcyjnych, ale właśnie za pomocą bajek i baśni, wierszy można mu je wyjaśnić. Ponadto przybliżają one dziecku wartości etyczne – bohater, aby osiągnąć cel, powinien być mądry i szlachetny, musi zmierzyć się z wieloma przeciwnościami, a także dokonywać wyborów i oprzeć się pokusom, które na niego czyhają.

Charakterystyka planu

Założeniem planu jest uatrakcyjnienie zajęć z dziećmi, dostarczenie wielu przeżyć emocjonalnych, rozwój umiejętności językowych a jednocześnie wniesienie radości i uśmiechu w ich twórczą działalność.

Plan adresowany jest do dzieci 4,5-letnich. Ich udział w proponowanych formach pracy jest dobrowolny, zgodny z możliwościami i zainteresowaniami. Odbywać się będzie w ramach zajęć dodatkowych, raz w tygodniu 
w godzinach popołudniowych.

Zaplanowane treści stwarzają warunki do publicznych wystąpień poprzez prezentowanie własnych możliwości recytatorskich bądź aktorskich w czasie uroczystości okolicznościowych, konkursów i innych wydarzeń kulturalnych w środowisku przedszkolnym oraz pozaprzedszkolnym.

Czytanie, opowiadanie, recytacja, wysłuchiwanie nagrań CD, oglądanie teatrzyków i inscenizacja utworu są metodami zapoznania z treścią tekstu literackiego. Powiązane z analizą i interpretacją skłaniają do działania, oddziałują na sferę doznań i przeżyć dzieci.

Zaletą planu jest możliwość zastosowania różnorodnych form pracy z dziećmi. Jedną z możliwości jest przekazywanie treści wybranych utworów, jako zabawy inscenizowanej. Inscenizacje utworów literackich wzbogacają przeżycia dzieci poprzez wiązanie słowa z działaniem. Sposób odtwarzania treści przez dzieci jest zróżnicowany w zależności od ich wieku. Inscenizowanie utworów literatury dziecięcej posiada duże wartości wychowawcze. Główne z nich to przede wszystkim zdobywanie umiejętności analizowania treści utworu: wyodrębnianie poszczególnych scen, charakteryzowanie bohaterów, określanie nastroju i miejsca akcji, ponadto rozwijanie pamięci logicznej i wyobraźni twórczej oraz kształcenie wyrazistej mowy w toku naśladowania odtwarzanych postaci i umiejętności naśladowania odtwarzanych postaci i umiejętności naśladowania ich stanów emocjonalnych: radości, smutku, strachu lub grozy. Inscenizacja utworów przez dzieci wpływa także pozytywnie na nabieranie śmiałości, pewności siebie, wiary we własne możliwości oraz na nabywanie umiejętności współdziałania społecznego. W toku przygotowywania inscenizacji dzieci uczą się organizować pracę zespołową, rozumieć wartości zbiorowego wysiłku.

Niezwykły świat literatury mobilizuje dzieci także do twórczości plastycznej poprzez którą uzewnętrzniają swoje przeżycia i doświadczenia. Najpopularniejszą formą wyrażania przeżyć jest ilustracja do usłyszanego utworu. 
W trakcie realizacji planu pragniemy stworzyć dzieciom możliwość wyrażania swoich uczuć poprzez zmianę lub rozwinięcie zakończenia. Ćwiczenia przeprowadzone w formie zabawy pobudzą kreatywność dziecka, wpłyną na rozwój myślenia przyczynowo-skutkowego oraz logicznego pojmowania świata.

Wybierając utwory literackie z myślą o dzieciach starałyśmy się pamiętać o tym, aby miały zwartą akcję, dużo dialogów, jasną kompozycję, wyraziste sylwetki bohaterów, walory wychowawcze i literackie. Takie kryteria doskonale spełniają utwory Juliana Tuwima. Jest on mistrzem w dziedzinie humoru dziecięcego, jego „figlarne wierszyki (…) bawią się przede wszystkim słowami, stawiając świat na opak”. Dobierając literaturę dla przedszkolaków pamiętałyśmy o tym, że dzieci lubią się śmiać. Dlatego tak chętnie słuchają humorystycznych utworów Juliana Tuwima. Uśmiech, dowcip, właściwie pojęta satyra, pogłębiają odbiór utworu literackiego, mogą stanowić cenną pomoc w pracy wychowawczej. Ponadto mali czytelnicy mają niezwykłą wrażliwość językową.

Humorystyczne utwory mogą bawić małych i dorosłych odbiorców. Wspólne czytanie staje się dla dzieci okazją do ćwiczenia dowcipu, skojarzeń myśli i słów. Może również przyczynić się do wyrabiania w dzieciach poczucia humoru, cechy pozwalającej zachować pogodę ducha w wielu trudnych sytuacjach.

W utworach Tuwima zazwyczaj główny bohater nieświadomy jest swoich wad i ułomności, co więcej przekonany jest wręcz, iż posiada cechy zupełnie odwrotne. Utwory te stają się narzędziem nauki dziecka przez zabawę
i śmiech. Afirmują dziecięcą wyobraźnię, unikając zarazem natrętnej dydaktyki, która jeśli się pojawia, to występuje w delikatnej formie.

Niniejszy plan przyczyni się do harmonijnego rozwoju oraz wspierania osobowości dzieci, umożliwi prawidłową adaptację i socjalizację w przedszkolu, poszerzy zakres uczuć i przeżyć, nauczy skuteczności działania i umożliwi zaspokojenie naturalnej potrzeby ekspresji naszych wychowanków.

Osoby prowadzące zajęcia

nauczycielki: Anna Rozmus-Żuk, Joanna Niedźwiecka-Cybulak

Cel główny: Uatrakcyjnienie zajęć z dziećmi poprzez dostarczenie przeżyć emocjonalnych, rozwój umiejętności językowych a jednocześnie wniesienie radości i uśmiechu w twórczą działalność dzieci

Cele szczegółowe:

  • Wzbudzanie zainteresowań otaczającą rzeczywistością
  • Pobudzanie wyobraźni
  • Rozwijanie logicznego myślenia
  • Wyrabianie umiejętności rozwiązywania konfliktów
  • Kształtowanie umiejętności współżycia i współdziałania w zespole
  • Budzenie radości ze wspólnej pracy i zabawy
  • Próby określenia cech charakteru swojego i innych
  • Uwrażliwienie na potrzeby, przeżycia innych
  • Przybliżanie klasyki literackiej
  • Zbudowanie więzi między dorosłym i dzieckiem
  • Emocjonalny rozwój dziecka
  • Rozwijanie języka, pamięci i wyobraźni
  • Kształcenie myślenia i koncentracji
  • Wzmacnianie poczucia własnej wartości dziecka
  • Poznanie wartości moralnych
  • Zapobieganie uzależnieniu od telewizji i komputerów
  • Kształtowanie nawyku czytania i zdobywania wiedzy na całe życie
  • Wyrabianie poczucia własnej wartości i tożsamości
  • Wyrabianie krytycyzmu
  • Rozwijanie pamięci poprzez:
    • uczenie się krótkich wierszyków, rymowanek, wyliczanek
    • tworzenie ilustracji do poznanych utworów
    • omawianie historyjek obrazkowych, próby tworzenia opowiadań własnych

Sposoby realizacji

  • Słuchanie baśni, bajek, wierszy czytanych przez nauczycielki
  • Słuchanie nagrań  cd oraz słuchowisk dla dzieci
  • Oglądanie przez dzieci teatrzyków, inscenizacji
  • Rozmowy z dziećmi nt. najważniejszych wątków utworów, postępowania bohaterów, radzenia sobie w trudnych sytuacjach, pokonywania przeszkód
  • Inscenizowanie przez dzieci wybranych utworów, zabawy dramowe (ewentualne zmiany zakończenia, dodawanie wątków, kontynuowanie losów bohaterów wg. pomysłu dzieci),
  • Wyrażanie emocji, przeżyć dzieci poprzez twórczość plastyczną(np. malowanie, rysowanie, wykonywanie elementów stroju, scenografii, masek do inscenizacji),
  • Wykonywanie prostych kukiełek,
  • Przygotowanie i udział w inscenizacji utworu literackiego dla kolegów lub rodziców,
  • Wykonanie ilustracji do ulubionych baśni
  • Organizowanie zgaduj-zgaduli w formie zabawowej na temat znajomości treści znanych  utworów, ich bohaterów
  • Włączenie rodziców w realizację planu poprzez wspólne gromadzenie rekwizytów i zbiorów literatury dotyczących planu (wybranej literatury)

Przewidywane osiągnięcia dzieci

Oczekujemy,  że zajęcia prowadzone w ramach programu edukacji literackiej pt. ,,Zabawy literackie z Tuwimem” pomogą dzieciom:

  • Wkroczyć w świat literatury dziecięcej
  • Rozwinąć ich wyobraźnię i słownictwo a także pobudzą je do twórczej zabawy
  • Rozbudzić potrzebę częstego kontaktu z książką
  • Poznać wzorce pięknej polskiej mowy
  • Poznać szeroko rozumiany świata i oswoić się z jego różnorodnością
  • Nauczyć się tolerancji
  • Wykształci odporność emocjonalną
  • Skutecznie pokonywać trudności występujące w konkretnych sytuacjach życiowych
  • Nauczyć się antycypacji własnych działań
  • Wykształci realną , pozytywną samoocenę
  • Poznać i rozwinąć własne możliwości twórcze, wyobraźnię, pomysłowość, refleksyjność
  • Poznać i doświadczyć różnorodnych sposobów komunikowania się z ludźmi ii zdobywania informacji w sposób werbalny i niewerbalny
  • Doświadczyć sposobów wyrażania i rozpoznawania emocji własnych i innych ludzi
  • Doświadczyć samodzielności i skuteczności działania
  • Nauczyć się działać w zespole
  • Być aktywnym i otwartym w stosunku do ludzi i świata

Ewaluacja

W czasie realizacji treści i zadań zaplanowano sprawdzenie stopnia osiągania założonych celów. Służyć temu będzie obserwacja zachowań dzieci.

 

 baj

 Nauczycielki grupy:

mgr Katarzyna Roszko
mgr Anna Krzych 

Pomoc nauczyciela:

Teresa Preweda 

Jesteśmy zgraną grupą 5-latków, w której każdy czuje się ważny i potrzebny. W naszej grupie jest 25 dzieci. Codziennie pełni radości i zapału przychodzimy do przedszkola. Chętnie uczestniczymy we wszystkich działaniach proponowanych przez panie, uwielbiamy tańczyć i grać na instrumentach. Ciekawi nas otaczająca przyroda, którą mamy okazję obserwować podczas spacerów, zabaw na placu przedszkolnym i eksperymentów. Bardzo lubimy wspólne zabawy, podczas których wymieniamy się zabawkami i pomysłami. Przedszkole to nasz drugi dom. Czujemy się tu bezpiecznie i swobodnie. U nas nikt się nie nudzi i nie marudzi. Kreatywność, twórczość, głowa pełna pomysłów to nasza wspólna dewiza.

 

WIERSZ I PIOSENKA MIESIĄCA
MARZEC

 

 Kręgi tematyczne na marzec:
I. Mali odkrywcy
II. Czekamy na wiosnę
III. Wiosna, wiosenka
IV. Nadchodzi Wielkanoc

PIOSENKA

"WIOSNA TUŻ, TUŻ" 

Gdy ozimina szumieć zaczyna,
że nie powróci mróz, 
to po tym można od razu poznać, 
że wiosna jest tuż, tuż! /bis/ 

Śpiewa skowronek dźwięcznie jak dzwonek, 
że gniazdko ma wśród zbóż, 
to po tym można od razu poznać, 
że wiosna jest tuż, tuż! /bis/ 

Krążą nad domem boćki znajome, 
goście zza siedmiu mórz, 
to po tym można od razu poznać, 
że wiosna jest tuż, tuż! /bis/  

WIERSZ

„Idzie wiosna”

Puk, puk, puk ...w okienko!
- Wyjdźcie dzieci prędko.
Idzie już wiosenka
i słoneczko świeci.
Z baziami gałązkę
w ręku ma wierzbową.
I za pasem wiązkę
przylaszczek liliowych.

Idzie piękna pani
z jasnymi włosami.
W zielonej sukience,
wyszytej kwiatami.

Idzie, uderza witką
wierzbową z baziami.
Pokrywa się wszystko
młodymi listkami.

Słono złote świeci,
idzie piękna pani.
Puk, puk ... chodźcie dzieci
na wiosny spotkanie.

 
<< pierwsza < poprzednia 31 32 33 34 35 36 37 następna > ostatnia >>

Godziny otwarcia

Miejskie Przedszkole Nr 3
"Wesoła Trójeczka"
w Lubaczowie

Poniedziałek - Piątek
06:30 - 16:00

Dane kontaktowe

ul. Juliusza Słowackiego 16
37-600
Lubaczów

tel.  16  632 91 27
sekretariat@mp3.lubaczow.pl