Mowa odgrywa bardzo istotną rolę w życiu człowieka. Jest decydującym środkiem komunikacji międzyludzkiej, ułatwiającym poznanie świata. Szczególną rolę odgrywa w życiu młodego człowieka, przed którym stoi wyzwanie rozpoczęcia nauki w szkole. Dziecko poznaje świat dzięki rozumieniu mowy, a umiejętność mówienia pozwala mu wyrazić swoje spostrzeżenia, pragnienia, uczucia i obawy. Podstawową wiedzę o tym, jak rozwija się mowa dziecka powinien posiadać każdy rodzic, aby umiejętnie kierować jej rozwojem. Kiedy do logopedy? Obserwujmy dziecko i udajmy się do specjalisty, jeżeli:
Jak odróżnić wadę wymowy od nieukończonego rozwoju mowy?
Terapię logopedyczną podejmujemy, jeżeli głoska jest deformowana (jej brzmienie jest zniekształcone), np. r francuskie. W naszym przedszkolu zajęcia logopedyczne przeprowadzane są zgodnie z procedurą udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 i 949) Zajęcia logopedyczne prowadzone są indywidualnie, bądź w małych zespołach w zależności od rodzaju i stopnia nasilenia danej wady lub zaburzenia. Odbywają się w każdy poniedziałek w godzinach 9.00-12.00 Konsultacje dla rodziców odbywać się będą po wcześniejszym kontakcie drogą e-mail pod adresem - Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. i ustaleniu formy konsultacji. W zakres opieki logopedycznej w przedszkolu wchodzi:
Zajęcia logopedyczne mają na celu:
Zasady terapii logopedycznej: 1) Etap przygotowawczy: ćwiczenia narządów artykulacyjnych (m. in. języka, warg) usprawnianie słuchu fonematycznego ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia fonacyjne. 2) Wywołanie i utrwalenie głoski: utrwalenie głoski w izolacji, utrwalenie głoski w sylabach, utrwalenie głoski w wyrazach, utrwalenie głoski w wyrażeniach i zdaniach, etap automatyzacji (utrwalenie głoski w mowie spontanicznej) Wskazówki dla rodziców dzieci uczęszczających na terapię logopedyczną:
Tylko wtedy, gdy dziecko systematycznie uczęszcza na zajęcia, rodzice prowadzą z dzieckiem ćwiczenia, stosując się do wyżej zawartych zaleceń, można liczyć na efekty terapii logopedycznej. Pamiętajmy, że dla dziecka w wieku przedszkolnym ćwiczenia logopedyczne powinny wiązać się z zabawą, a nie przymusem żmudnej pracy
Neurologopeda: mgr Małgorzata Trojnar |