Sprawozdanie z działalności statutowej Do głównych zadań przedszkola publicznego należy realizowanie celów i zadań wynikających z ustawy o systemie oświaty oraz wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych Przedszkole funkcjonuje w oparciu o statut, w równej mierze pełni zadania opiekuńcze, wychowawcze jak Cele wychowania przedszkolnego realizowane są w obszarach ppwp. Głównym celem działalności przedszkola jest dobre przygotowanie dzieci do podjęcia nauki Od początku roku szkolnego organizowane były działania zmierzające do wytworzenia przyjaznego dzieciom klimatu, niwelującego stres adaptacyjny przy jednoczesnym wzmacnianiu poczucia bezpieczeństwa. W pracy dydaktyczno-wychowawczej kierowano się przede wszystkim dobrem dziecka, pamiętając o indywidualizacji pracy oraz dostrzeganiu i akceptowaniu dziecka takim jakie jest. Większość dzieci w przedszkolu jest radosna, chętnie uczęszcza do przedszkola, rodzice wyrażają pozytywną opinię o pracy przedszkola zarówno w ewaluacji zorganizowanej jak w spontanicznych rozmowach. Podstawą sukcesów przedszkola jest dobrze układająca się współpraca z rodzicami. Nadrzędnym celem tej współpracy jest dobro dziecka, stąd starania o ujednolicenie działań domu i przedszkola. Przedszkole nasze jest placówką otwartą na potrzeby dzieci oraz rodziców. Stwarzamy możliwość kontaktu każdemu, kto potrzebuje rady i pomocy w działaniach wychowawczych. I STRUKTURA ORGANIZACYJNA Miejskie Przedszkole Nr 3 czynne jest w godz. 6:30-16:00.
Stan kadry pedagogicznej jest odpowiedni do ilości dzieci. Stan kadry niepedagogicznej jest niewystarczający. Od stycznia 2013r. nie zatrudnia się pełnoetatowej pomocy wychowawczej w najmłodszej grupie ze względów oszczędnościowych
Z pełnego wyżywienia składającego się z 4 posiłków korzystało 120. dzieci, natomiast z samych obiadów Przedszkole zgłoszone zostało do programów:
Niestety nie udało się nam dostać do grona zakwalifikowanych do udziału. Powodzeniem zakończył się proces rekrutacji do programu profilaktycznego „ Zęby małego dziecka”. Obecnie przedszkole oczekuje na realizację programu. Przedszkole uczestniczyło w akcji „Ćwiczyć każdy może”. Za spełnienie wymagań regulaminowych otrzymaliśmy tabliczkę MEN. II. DZIAŁALNOŚĆ RADY PEDAGOGICZNEJ Zadania z zakresu kształcenia realizowało 7 nauczycielek w pełnym wymiarze godzin dydaktycznych, dyrektor w wymiarze 8 godzin dydaktycznych oraz katechetka w wymiarze 2 godziny tygodniowo. Status zawodowy nauczycieli w roku 2013/2014:
Postępowanie awansowe na stopień nauczyciela mianowanego kontynuowały 3 nauczycielki przedszkola. Jedna nauczycielka uzyskała stopień nauczyciela mianowanego. Rada pedagogiczna pracowała w oparciu o regulamin, plan pracy RP. Rada Pedagogiczna ściśle współpracowała z Radą Rodziców w zakresie swoich kompetencji. W ciągu roku odbyło się 10 posiedzeń Rady Pedagogicznej w tym 5 szkoleniowych. Rada Pedagogiczna pracowała również w 3 zespołach. Zespół wczesnego wspomagania: (nauczyciel terapeuta, nauczyciel specjalny oraz logopeda) zajmował się udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom posiadającym opinię lub orzeczenie o niepełnosprawności oraz dzieciom, u których nauczycielki zaobserwowały obniżony poziom rozwoju psychoruchowego. Zespół do spraw promocji przedszkola pracował nad zawartością strony internetowej przedszkola. Zespoły zadaniowe powoływane były również doraźnie do rozwiązywania bieżących problemów placówki. Nauczycielki zabiegały o wysoką jakość pracy przedszkola. W tym celu uczestniczyły w zorganizowanym procesie dokształcania, doskonalenia i samodoskonalenia. WDN realizowane było na szkoleniowych posiedzeniach RP oraz w procesie samodoskonalenia. Nauczycielki omawiały tematy szkoleń wynikające z działalności dydaktyczno-wychowawczej. Szkolenia realizowane były metodami warsztatowymi z wykorzystaniem technik komputerowo-informacyjnych (prezentacje multimedialne. Dwie nauczycielki uzyskały dodatkowe kwalifikacje z zakresu logopedii oraz oligofrenopedagogiki. III. DZIAŁALNOŚĆ PROGRAMOWA 1. Główne kierunki pracy dydaktyczno – wychowawczej w roku szk. 2013/2014 to:
Realizowane na podstawie programów zatwierdzonych do realizacji na bieżący rok szkolny Szczególny nacisk kładziono na rozwój ruchowy jako warunek zdrowia zarówno dzieci jak Efekty kształcenia i wychowania dzieci widoczne są na zajęciach edukacyjnych, podczas obserwacji diagnozującej. Również rodzice dostrzegają osiągnięcia edukacyjne dzieci. Swoje opinie wyrażają podczas ewaluacji wewnętrznej w kwestionariuszach ankiet, podczas częstych rozmów z personelem przedszkola. Praca wychowawcza oparta była o program wychowawczy oraz system motywacyjny, zasady i reguły znane i zaakceptowane przez rodziców. W pracy z dziećmi nauczycielki stosowały ciekawe metody pracy jak:
Oferta zajęć dodatkowych W ramach usług bezpłatnych przedszkole realizowało zajęcia programowe wynikające W ramach usług płatnych realizowane były zajęcia dodatkowe: ZAJĘCIA ROZWIJAJĄCE ZAMIŁOWANIA I UZDOLNIENIA DZIECI:
ZAJĘCIA WSPOMAGAJACE ROZWÓJ DZIECI:
DODATKOWO w czasie płatnych godzin dzieci uczestniczyły w przygotowaniach do świąt III. REALIZACJA OBOWIĄZKU SZKOLNEGO Obowiązkiem szkolnym objętych było 101 dzieci w wieku 5 i 6 lat. Z grupy tej 59 dzieci rozpoczęło naukę w szkole podstawowej, 8 dzieci zostało odroczonych, 34 kontynuować będzie edukację przedszkolną jako 6-latki. Gotowość szkolna dzieci była analizowana w procesie obserwacji oraz diagnozy. Nauczycielki dokonywały tych czynności zgodnie z założonym planem. Wyniki analizy omawiane były na posiedzeniach rady pedagogicznej, poziomy osiągnięć dzieci klasyfikowane sferami rozwoju psychoruchowego. W trakcie roku szkolnego nauczycielki dokonywały jakościowej oceny efektów nauczania i wychowania. Na zakończenie roku ocena efektów nauczania miała postać ilościową. Do 30 kwietnia wszyscy rodzice dzieci objętych obowiązkiem otrzymali informację o gotowości szkolnej na druku MEN-wzór z rozporządzenia. Dzieci wykazujące opóźnienia czy zaburzenia w rozwoju objęte były pomocą psychologiczno-pedagogiczną realizowaną głownie przez nauczycieli przedszkola a także specjalistów z zewnątrz (logopeda, psycholog) W celu wyrównania szans edukacyjnych dzieci korzystały z następujących zajęć wspomagających:
Dwoje dzieci posiadało opinię Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej o potrzebie wczesnego wspomagania. W celu bliższego poznania środowiska szkoły podstawowej dzieci objęte obowiązkiem szkolnym uczestniczyły w realizacji programu współpracy z SP2 w Lubaczowie. Uczestnikami programu były dzieci ze szkoły oraz przedszkola pod kierunkiem swoich nauczycieli. IV. CIEKAWE WYDARZENIA Z ŻYCIA PRZEDSZKOLA, WYCIECZKI
V. ORGANIZACJA UROCZYSTOŚCI Uroczystości to bardzo ważne wydarzenia w życiu przedszkola. Zarówno przedszkolne jak i rodzinne mają wymiar emocjonalny, wychowawczy, społeczny. Zabiegamy o to by każda uroczystość była starannie przygotowana. Do przygotowania uroczystości angażujemy cały personel dzieci oraz rodziców.
VI. PROMOCJA PRZEDSZKOLA Sukcesy:
Akcje społeczne, w których przedszkole uczestniczyło:
Działania promocyjne:
Mocne strony przedszkola:
Słabe strony przedszkola:
V. Przyjaciele i sponsorzy Dużym wsparciem są dla nas rodzice, którzy pozytywnie odpowiadają na nasze apele, szczególnie dotyczące pomocy w bieżących drobnych remontach, naprawach czy inwestycjach. Rodzice wykazali dużą pomoc podczas prac porządkowych podczas wymiany okien w salach zabaw oraz pozostałych pomieszczeniach przedszkola. Rodzice dzieci przedszkolnych posiadają projekt placu zabaw na kwotę około 30 tys. Do tej pory udało się nam zrealizować 1/3 projektu. Inicjatywa jest ciągle kontynuowana, jednak potrzebujemy większego wsparcia. Rada Rodziców zakupiła zabawki dla dzieci na kwotę około 4 000 zł.- sponsorzy zewnętrzni. VI. Zakupy, remonty, modernizacje, wystrój W sierpniu 2013r rozpoczął się proces termomodernizacji obiektu przedszkola. Dodatkowo wykonany został chodnik wokół przedszkola oraz remont świetlicy. Remont przebiegał przez kilka miesięcy Potrzeby przedszkola są bardzo duże
Podsumowując pracę pedagogiczną oraz całą działalność statutową przedszkola oceniam wysoko. Zarówno personel pedagogiczny jak i niepedagogiczny angażował się w podejmowane inicjatywy, dobrze wywiązywał się z obowiązków służbowych, wykazywał dyspozycyjność. Współpraca pracowników pozytywnie wpłynęła na klimat i atmosferę panującą na co dzień w przedszkolu, na relacje na płaszczyźnie dyrektor-nauczyciele, nauczyciele-rodzice, dyrektor-rodzice, nauczyciele-dzieci. Rodzice mają możliwość uczestnictwa w życiu przedszkola. Priorytetowym zadaniem remontowym w kolejnych latach jest modernizacja kompleksu grupowego (sala, łazienka, szatnia) oraz wykonanie parkingu w okolicy przedszkola (kosztem ogrodu przedszkolnego). W podsumowaniu warto dodać, że kadra pedagogiczna jest gotowa na pracę w grupie integracyjnej. Jednak realizacja kształcenia specjalnego wymagałaby szczególnie dostosowania warunków architektonicznych oraz doposażenia w sprzęt i pomoce specjalistyczne. |