Działania profilaktyczne Miejskiego Przedszkola nr 3 „Wesoła Trójeczka" w Lubaczowie w roku szk. 2010/2011
Profilaktyka to nie tylko działanie w chwili, gdy istnieje już konkretne zagrożenie, ale także zapobieganie zagrożeniu zanim ono powstanie. Działania profilaktyczne realizowane w przedszkolu w swoim założeniu obejmują prace wychowawczo-profilaktyczną nad całością osobowości dziecka z uwzględnieniem kształtowania sfery psychicznej, duchowej, fizycznej. Działania te kładą szczególnie nacisk na kształtowanie osobowości dziecka i wspieranie jego rozwoju zarówno poprzez proponowane treści programowe jak również osobisty kontakt nauczyciela z dziećmi.
Założone działania odpowiadać mają na realne zagrożenia dzieci, z którymi mogą spotkać się na terenie przedszkola i poza nim. Głównym celem realizowanych na terenie przedszkola zajęć jest wykształcenie u dzieci takich zachowań i nawyków, które przysłużą się do ich prawidłowego psychofizycznego rozwoju.
Realizując działania profilaktyczne zwracamy uwagę na to, aby ostrzegając dzieci przed ewentualnym niebezpieczeństwem, prezentować problematykę w taki sposób, żeby nie spowodować demonizacji kontaktów społecznych dziecka. Mogłoby to doprowadzić do zaniku zaufania w stosunku do dorosłych oraz niewłaściwego przeżywania przez nie sytuacji powodujących zagrożenia.
Prowadząc zajęcia wskazujemy i uczulamy wychowanków na symptomy ostrzegawcze pozwalające unikać zagrożenia oraz uświadomić dziecku, że w razie potrzeby powinno bez obaw zwrócić się pomoc do wskazanych osób i instytucji.
W zakresie działań profilaktycznych w pracy z dzieckiem podejmujemy następujące zadania:
- Znajomość zasad bezpiecznego poruszania się po drodze
- Znajomość zasad bezpiecznej zabawy w czasie wolnym
- Bezpieczne wakacje: nad morzem, w górach, na wsi
- Bezpieczeństwo w czasie podróży
- Unikanie zagrożeń pogryzienia przez psy, osy, żmije czy inne zwierzęta
- Uwrażliwianie dzieci na szkodliwość dymu papierosowego
- Omówienie zasad dotyczących bezpieczeństwa obsługi urządzeń elektrycznych, przestrzeganie zakazu manipulowania urządzeniami elektrycznymi zasilanymi w sieci
- Wzmacnianie poczucia wartości, budowa pozytywnego siebie
- Kształtowanie osobowości dziecka i wspieranie jego rozwoju
- Kształtowanie umiejętności świadomego wyboruKształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów i konfliktów
- Wspieranie rozwoju dziecka przez kształtowanie prawidłowych zachowań
- Stwarzanie klimatu zaufania między nauczycielem a dzieckiem
- Dostarczanie podstawowych wiadomości o systemach wartości
- Wyrabianie odpowiedzialności za własne zdrowie i bezpieczeństwo
- Rozumienie i akceptacja uczuć swoich i innych ludzi
Formy i metody realizacji zagadnień profilaktycznych:
- Obserwacja ruchu drogowego
- Obserwacja pokazów ratownictwa medycznego „Pierwsze chwile są najważniejsze"
- Wycieczka na dworzec PKP, PKSUtrwalanie numerów alarmowych
- Spotkanie z przedstawicielami instytucji działającymi na rzecz bezpieczeństwa i porządku publicznego (policja, straż pożarna, pielęgniarka)
- Pogadanka, instruktaż, wykład, pokazHistoryjki obrazkoweRealizacja projektu „Bezpieczny świat"
- Symulacja wycieczek do miejsc odległych
- Uczestnictwo w konkursie plastycznym „Na wesoło, ale z głową"
- Pedagogizacja rodziców na spotkaniach grupowych
- Publikacje w kącikach informacyjnych dla rodziców
- Publikacje na stronie internetowej przedszkola
W zakresie pracy dydaktyczno-wychowawczej:
- Zrealizowany został program wychowawczo-profilaktyczny przedszkola
- W grupie dzieci 5-6 letnich wdrożony został program antytytoniowy „ Czyste powietrze wokół nas"
- Odbyły się spotkania edukacyjne z przedstawicielami instytucji odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ( policja, straż pożarna)Nauczycielki uczestniczyły w szkoleniach i kursach z zakresu udzielania pierwszej pomocy
|