„LOGOPEDYCZNE IGRASZKI" PROGRAM WSPAMAGAJĄCY PRAWIDOWY ROZWÓJ MOWY DZIECKA W WIEKU PRZEDSZKOLNYM REALIZOWANY W GRUPIE „MOTYLE"
Autor programu: mgr Małgorzata Trojnar - nauczyciel wychowania przedszkolnego, neurologopeda
Program "Logopedyczne igraszki" realizowany był w poprzednim roku szkolnym w grupie "Misiolandia". Ciesząc się dużym zainteresowaniem ze strony dzieci w poprzednim roku szkolnym będzie realizowany również w grupie dzieci 6 - letnich "Motyle" w bieżącym roku szkolnym. Głównym celem programu jest usprawnianie i kształtowanie sprawności językowej dzieci w wieku przedszkolnym.
Zrealizowane tematy:
- "Ćwiczenia oddechowe"- pogłębienie oddechu, rozruszanie przepony, wydłużenie fazy wydechowej, kształtowanie prawidłowego toru oddechowego.
- „Co pomaga nam poprawnie mówić" - ćwiczenia narządów artykulacyjnych.
- "Ćwiczenia i zabawy słuchowe" - ćwiczenia słuchu fizycznego i fonematycznego.
- „Spotkanie z samogłoskami" - prawidłowa realizacja samogłosek, podawanie skojarzeń co do wyglądu samogłosek, wyszczególnianie samogłoske w swoich imionach i nazwiskach, wyszukiwanie obrazki, w których nazwach słychać poszczególną głoskę.
- „Logopedyczne zabawy" - usprawnianie narządów mowy, kształtowanie toru oddechowego, rozwijanie analizatora słuchowego.
- "Ćwiczenia fonacyjne" - prawidłowe wydobycie głosu do uzyskania efektu dźwiękowego w jamie ustnej, rozluźnienie mięśni krtani i aparatu artykulacyjnego, wyrobienie umiejętności modulowania siły natężenia głosu.
- „Rodziny słów" – rozwijanie świadomości fonologicznej, utrwalanie prawidłowego toru oddechowego, wdrażanie do prawidłowej artykulacji poprzez zwracanie uwagi na wyrazistość pracy narządów mowy. Wzbogacanie słownika dziecka.
- „Karnawał" - kształtowanie i usprawnianie percepcji słuchowej. Utrwalanie prawidłowego toru oddechowego, usprawnianie narządów artykulacyjnych, kształtowanie poczucia rytmu.
- "Zabawy dźwuekonaśladowcze" - wszechstronne usprawnianie funkcji mowy.
- "Czarodziejski kosz" - wdrażanie do prawidłowej wymowy głosek szeregu syczącego i szumiącego. Różnicowane szeregów. Rozwijanie wyobraźni językowej.
- „Wiosna" - usprawnianie narządów artykulacyjnych , zwrócenie uwagi na prawidłową wymowę głosek trzech szeregów, , rozwijanie percepcji słuchowej,, utrwalanie prawidłowego toru oddechowego.
- "Świat rymów" - wyszukiwanie rymów, utrwalanie prawidłowej wymowy głosek.
- Nauka rymownaki - utrwalanie trzech szeregów.
- „Zawody" – utrwalanie prawidłowej artykulacji opozycji głosek s – sz, rozwijanie słuchu fonemowego, usprawnianie narządów mowy.
- "Wakacyjne pojazdy" - ćwiczenia oddechowe w zespołach. Rozwijanie pojemności płuc, wydłużanie fazy wydechowej. Utrwalanie prawidłowej realizacji głosek.
{gallery}z-zycia-przedszkola/2018logopedyczneigraszkimotyle{/gallery}
|