SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROGRAMU PROZDROWOTNEGO
AUTOR PROGRAMU mgr Małgorzata Trojnar Program prozdrowotny realizowany był w grupie „Smerfolandia” w roku szkolnym 2016/2017. Wiek przedszkolny jest bardzo ważnym etapem w kształtowaniu prozdrowotnych wyborów dziecka oraz jego stosunku do środowiska, wobec którego będzie w przyszłości podejmowało decyzje. Budowanie „świadomości prozdrowotnej” poprzez edukację oznacza nie tylko wzbogacenie wiedzy o zdrowiu, ale i „odpowiedzialność” za własne zdrowie. Program był przeznaczony dla dzieci 4,5 letnich w grupie „Smerfolandia”. Treści programu były realizowane od października do czerwca w roku szkolnym 2016/2017 podczas zajęć dydaktycznych, jak również w trakcie swobodnej zabawy, gier i zabaw ruchowych w przedszkolu i na świeżym powietrzu, spacerów, wycieczek, a także podczas czynności porządkowych, higienicznych i samoobsługowych. Rodzice podczas spotkania ogólnego w dniu 14.09.2016r. zostali zapoznani z ogólnym celem i założeniami programu. Treści zawarte w programie określały – biorąc pod uwagę możliwości dziecka – poziom aktywnego i świadomego zaangażowania w sprawy zdrowia. W myśl przyjętego założenia zakres tematyczny programu był zgodny z Podstawą programową wychowania przedszkolnego dla przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych (Rozporządzenie MEN z dnia 17 czerwiec 2016r.). Celami głównymi programu było: propagowanie zdrowego stylu życia, wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji, troska o zdrowie dzieci i ich strawność fizyczną, zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych oraz rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach dzieci z dorosłymi. Realizując założone cele brałam pod uwagę obszary edukacyjne:
Zrealizowane treści i zagadnienia programu: I „Czystość” Formy pracy z dziećmi: - tygodniowy cykl zajęć na temat dbania o higienę osobistą i czystość w swoim otoczeniu: - opowiadania, rozmowy kierowane przez nauczyciela, - wykorzystanie codziennych sytuacji do realizacji treści programowych, - przeprowadzenie akcji „Sprzątanie Świata” 16.09.2016r., - codzienne mycie zębów w porze poobiedniej, - realizacja programu Aquafresh (20.02.- 24.02.2017r.) - stworzenie kącika czystości w sali,
Efekty:( dziecko) - rozumie konieczność dbania o czystość osobistą i otoczenia, - samodzielnie korzysta z toalety, każdorazowo spuszcza wodę w toalecie, - prawidłowo czyści zęby po posiłku, a przybory utrzymuje w należytej czystości, - posiada nawyk mycia rąk zawsze przed posiłkami i w razie potrzeby, - samodzielnie składa ubranie np. na zajęcia gimnastyczne, - zna zasady przygotowania posiłku, - dba o czystość w sali oraz w swoim miejscu pracy, - rozumie potrzebę unikania miejsc zakurzonych i brudnych, - rozumie konieczność wietrzenia pomieszczeń zamkniętych, - wie, czemu służy akcja „Sprzątanie Świata,”
II „Zdrowie” Formy pracy z dziećmi: - tygodniowy cykl zajęć na temat zdrowego odżywiania- „Jesień daje nam owoce” (03.10.- 07.10.2016r.)„Jesień daje nam warzywa” (10.10.- 14.10.2016r.):
- realizacja programu antytyniowego „Czyste powietrze wokół nas” (13.03.-17.03.2017r.),
- tygodniowy cykl zajęć „Dbamy o zdrowie” 17.04. – 20.04.2017r.), - udział w zajęciach badawczych „Szukamy witaminy C” przeprowadzonych przy współpracy z nauczycielką przedszkola pnią Agatą Gołębiowską (23.05.2017r.), - spotkanie z pielęgniarką panią Małgorzatą Lewkowicz (21.06.2017r.) – rozmowy na temat dbania o zdrowie. Przełamywanie lęku u dzieci przed pracownikami służby zdrowia, - wykorzystanie codziennych sytuacji do realizacji treści programowych, - organizowanie zabaw tematycznych i dydaktycznych, - codzienne spacery w celu zdrowotnym, - oglądanie wybranych bajek z cyklu „Było sobie życie”
Efekty : ( dziecko) - wie, co oznacza słowo jadłospis, - rozumie potrzebę spożywania pokarmów niezbędnych dla zdrowia, - rozumie potrzebę powstrzymywania się od jedzenia produktów niesprzyjających zdrowiu - potrafi kulturalnie spożywać posiłki, - dba o porządek w swoim otoczeniu, - rozumie konieczność mycia owoców i warzyw, - używa form grzecznościowych – proszę, smacznego, dziękuję, - wie na czym polega praca pielęgniarki/lekarza, - rozumie znaczenie stosowanych przez pielęgniarkę i lekarzy zabiegów zdrowotnych, - potrafi podejmować próby w celu pokonywania „własnych” uprzedzeń wobec pielęgniarki oraz lekarzy, - wie, jak należy dbać o swoje zdrowie, - potrafi wymienić choroby wywołane przez wirusy i bakterie, - zasłania usta i nos podczas kaszlu lub kichania, - rozumie konieczność ubierania się stosownie do pogody, - rozumie konieczność stosowania się do zaleceń lekarza, - wie, że dym papierosowy jest szkodliwy, - poszerza wiadomości na temat skutków palenia, - rozumienie szkodliwości przebywania w zadymionym środowisku, w pomieszczeniach oraz szkodliwości palenia papierosów dla zdrowia człowieka.
III „Aktywność ruchowa” Formy pracy z dziećmi: - prowadzenie ćwiczeń gimnastycznych różnymi metodami (Labana, Orffa, Kniessów, Sherborne) – dwa razy w tygodniu, - rozmowy z wykorzystaniem ilustracji i literatury, mające na celu uświadomienie dzieciom pozytywnych skutków pobytu na świeżym powietrzu, - podejmowanie ćwiczeń i zabaw ruchowych w sali i na świeżym powietrzu, - zabawy na śniegu, - codzienne spacery w celu zdrowotnym, - udział w Międzyprzedszkolnej Spartakiadzie Sportowej 2017 – „Żyjmy zdrowo – na sportowo” w Miejskim Przedszkolu nr 1 w Lubaczowie. Głównymi celami spotkania było: integrowanie przedszkoli z miasta i Wielkich Oczu. Kształtowanie właściwych zachowań prozdrowotnych dzieci w wieku przedszkolnym. Propagowanie bezpiecznych zabaw na powietrzu. Wzbogacanie przeżyć i odporności emocjonalnej poprzez szlachetne współzawodnictwo. Walka o podium była bardzo wyrównana i zaciekła. Dzieciaki z naszego przedszkola wywalczyły II miejsce (14.06.2017r.).
Efekty:( dziecko) - rozumie potrzebę aktywnego wypoczynku jako źródła zdrowia, - rozumie konieczność codziennego przebywania na powietrzu, - wykonuje samodzielnie proste ćwiczenia i zabawy ruchowe, - dba o prawidłową postawę ciała podczas wykonywania różnych czynności, - zna zasady bezpieczeństwa, które powinny być przestrzegane podczas zabaw ruchowych w przedszkolu i poza nim, - potrafi wskazać zachowania, które stanowią dla innych zagrożenie zdrowia fizycznego lub psychicznego ( np. przepychanie, popychanie, wyśmiewanie), - potrafi współdziałać z partnerem w ćwiczeniach i zabawach ruchowych na zasadzie wzajemnej współodpowiedzialności, - prawidłowo reaguje na umówione polecenia słowne i dźwiękowe nauczycielki, - dba o zasady poobiedniego odpoczynku, - rozumie na czym polega aktywny wypoczynek dzieci, - wie, że należy ubrać się odpowiednio do „zamierzonej aktywności ruchowej”, czyli wkładać do ćwiczeń gimnastycznych odpowiedni strój, który powinien być zawsze czysty, - potrafi nazwać wybrane obiekty sportowe na terenie szkoły, - wie jak stosować się do przepisów drogowych w czasie spacerów i wycieczek.
Podsumowując realizację programu „Czysto, zdrowo i aktywnie” 26 rodziców dzieci
|