Sprawozdanie z działalności statutowej Do głównych zadań przedszkola publicznego należy realizowanie celów i zadań wynikających Przedszkole funkcjonuje w oparciu o statut, w równej mierze pełni zadania opiekuńcze, wychowawcze jak Cele wychowania przedszkolnego realizowane są w obszarach ppwp. W bieżącym roku szkolnym przedszkole nakierowało swój rozwój na kształtowanie nawyków zdrowego Od początku roku szkolnego organizowane były działania zmierzające do wytworzenia przyjaznego dzieciom klimatu, niwelującego stres adaptacyjny przy jednoczesnym wzmacnianiu poczucia bezpieczeństwa. W pracy dydaktyczno-wychowawczej kierowano się przede wszystkim dobrem dziecka, pamiętając o indywidualizacji pracy oraz dostrzeganiu i akceptowaniu dziecka takim jakie jest. Większość dzieci w przedszkolu jest radosna, chętnie uczęszcza do przedszkola, rodzice wyrażają pozytywną opinię o pracy przedszkola zarówno w ewaluacji zorganizowanej jak w spontanicznych rozmowach.
Przedszkole zapewnia opiekę dzieciom od września do lipca roku następnego. Miesiąc sierpień jest okresem przerwy wakacyjnej, zgodnie z zarządzeniem Burmistrza Miasta Lubaczowa Nr 40/2015
Status zawodowy nauczycieli w roku 2014/2015:
Postępowanie awansowe na stopień nauczyciela mianowanego kontynuowały 2 nauczycielki, na stopień nauczyciela kontraktowego również 2 nauczycielki przedszkola. W lipcu odbyły się dwa postepowania kwalifikacyjne, w czasie których nauczycielki uzyskały akceptację komisji kwalifikacyjnej, zdobywając stopień nauczyciela kontraktowego. W sierpniu jedna nauczycielka uzyskała stopień nauczyciela mianowanego. Nauczycielki przedszkola posiadają kwalifikacje podstawowe oraz dodatkowe takie jak: logopedia, Od stycznia 2014r. przedszkolu przysługuje tylko 0,5 etatu administracyjnego (referent do spraw biurowych). Zmiana ta wprowadzona została zarządzeniem Burmistrz Lubaczowa Nr 27/2013r. z dnia 19 lutego 2013r. Zmiana ta jest niekorzystna w istniejącym modelu obsługi administracyjnej, szczególności Wnioskuję o przywrócenie pełnego etatu administracyjnego od stycznia 2015r. Nadmieniam, że Miejskie Przedszkole 3 w Lubaczowie jest przedszkolem największym w mieście. (164 dzieci, 20 pracowników). 0,5 etatu referenta nie zapewnia dobrej obsługi biurowej wszystkich interesariuszy przedszkola.
Z pełnego wyżywienia składającego się z 4 posiłków korzysta 136 dzieci, natomiast z samych obiadów korzysta 3 dzieci. Koszt obiadu dziecka wynosi 2.50, personelu 5.50, koszt dziennego wyżywienia dziecka wynosi 5 zł dziennie Przedszkole świadczy usługi dwojakiego rodzaju:
Obowiązkiem rocznego przygotowania objętych było 86 dzieci. Zgodnie z założeniami reformy w/w dzieci od 1.09.2015r. powinny rozpocząć edukację w szkole podstawowej. Spośród tej grupy - decyzją dyrektora szkoły- odroczonych zostało 12 dzieci, które ponownie kontynuują edukację przedszkolną.
W bieżącym roku szkolnym działalność dydaktyczno-wychowawcza skierowana była na kulturę i rozwój zdrowotny dziecka. W realizację koncepcji zaangażowane były nauczycielki wraz z dziećmi, rodzice oraz specjaliści z dziedziny żywienia i kultury fizycznej. Treści zdrowotne wdrażane są poprzez realizacje tygodniowych bloków tematycznych, podczas pojedynczych iwentów, przedsięwzięć oraz ciekawych wydarzeń we współpracy ze środowiskiem oraz instytucjami działającymi na rzecz dzieci. Programy realizowane w przedszkolu:
W przedszkolu utworzony został punkt wypożyczania książek z Powiatowej Biblioteki Publicznej Nauczycielki pracujące w przedszkolu posiadają kwalifikacje obowiązkowe oraz dodatkowe. Realizują zatem zajęcia programowe ale też dodatkowe. Oferta zajęć dodatkowych W ramach usług bezpłatnych przedszkole realizowało zajęcia programowe wynikające W ramach usług płatnych realizowane były zajęcia dodatkowe: ZAJĘCIA ROZWIJAJĄCE ZAMIŁOWANIA I UZDOLNIENIA DZIECI:
ZAJĘCIA WSPOMAGAJACE ROZWÓJ DZIECI:
DODATKOWO w czasie płatnych godzin dzieci uczestniczą w zajęciach dodatkowych realizowanych przez nauczycielki przedszkola, w przygotowaniach do świąt o charakterze rodzinnym, przedszkolnym czy lokalnym, w akcjach i przedsięwzięciach organizowanych przez bliższe lub dalsze środowisko. lokalne, przedszkolaki korzystały z ofert instytucji działających na rzecz dzieci. Organizowane są również wycieczki do miejsc pamięci narodowej, muzeum, galerii, dzieci mają możliwość obserwowania pracy ludzi w różnych zawodach. W pracy z dziećmi nauczycielki stosowały ciekawe metody pracy jak:
W ciągu roku szkolnego 14/15 odbyło się 13 posiedzeń RP w tym 9 szkoleniowych. Nauczycielki przedszkola prowadzą również stronę internetowa przedszkola, na której prezentują osiągnięcia oraz działalność naszej placówki. WDN realizowane było:
Nauczycielki omawiały sprawy i tematy wynikające z codziennej pracy. Poszukiwały nowych rozwiązań W minionym roku szkolnym przedszkole uczestniczyło w pilotażowym projekcie wspierania szkół i przedszkoli – nowy model doskonalenia. SZKOLENIA RADY PEDAGOGICZNEJ
Efekty kształcenia i wychowania dzieci widoczne są na zajęciach edukacyjnych, podczas obserwacji pracy nauczyciela oraz diagnozujących. Również rodzice dostrzegają osiągnięcia edukacyjne dzieci. Swoje opinie wyrażają podczas ewaluacji wewnętrznej w kwestionariuszach ankiet, podczas częstych rozmów Praca wychowawcza oparta była o program wychowawczy oraz system motywacyjny, zasady i reguły znane i zaakceptowane przez rodziców.
Organizowanie profesjonalnej pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest obowiązkiem dyrektora nałożonym rozporządzeniem MEN z dnia 30 kwietnia 2013r. (17 października 2010r. wersja pierwotna). Wobec powyższego kierunek doskonalenia prowadził do zdobywania przez nauczycielki kwalifikacji niezbędnych do wspierania rozwoju dzieci. Nauczycielki zdobyły następujące kwalifikacje oraz uprawnienia: LOGOPEDA – 2014r, OLIGOFRENOPEDAGOG 2013r, TERAPEUTA PEDAGOGICZNY-2013r, MUZYKOTERAPIA – 2015r oraz 2013r. Wsparcie realizowane było poprzez indywidualizację wymagań oraz zajęcia specjalistyczne: logopedyczne, korekcyjno-kompensacyjne.
Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają nauczyciele przedszkola na rzecz dzieci oraz rodziców
Co najmniej 1 raz w okresie półrocza zespół nauczycieli dokonuje wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dzieci, określając kierunek wsparcia na kolejny okres pracy. W podsumowaniu warto dodać, że kadra pedagogiczna jest gotowa na pracę w grupie integracyjnej. Jednak realizacja kształcenia specjalnego wymagałaby szczególnie dostosowania warunków architektonicznych oraz doposażenia w sprzęt i pomoce specjalistyczne.
Oprócz kalendarzowych uroczystości i imprez w przedszkolu organizowane są dodatkowe wydarzenia z inicjatywy nauczycieli, rodziców czy instytucji zewnętrznych. Pojedyncze święta wynikają z koncepcji pracy przedszkola. Organizowane są dla wszystkich dzieci lub wybranych grup. Nauczycielki włączają również przedszkole do udziału w oferowanych przez różne organizacje iwentach np.
Uroczystości to bardzo ważne wydarzenia w życiu przedszkola. Zarówno przedszkolne jak i rodzinne mają wymiar emocjonalny, wychowawczy, społeczny. Zabiegamy o to by każda uroczystość była starannie przygotowana. Do przygotowania uroczystości angażujemy cały personel dzieci oraz rodziców.
Rada Rodziców ściśle współpracuje z Radą Pedagogiczną, wykorzystując swoje kompetencje opiniuje, doradza, współtworzy koncepcję pracy przedszkola. Nauczyciele pozyskują informacje i opinie od rodziców na temat działalności statutowej przedszkola. Rodzice mają ciągłą możliwość anonimowych kontaktów
Największymi – pozabudżetowymi - sprzymierzeńcami przedszkola są rodzice. Już na początku roku szkolnego rada pedagogiczna wspólnie z radą rodziców planuje działalność dydaktyczno-wychowawczą przedszkola. Rodzice wspierają każdą inicjatywę przedszkola, rada pedagogiczna również włącza się Dzięki rodzicom przedszkole posiada atrakcyjny plac zabaw, choć nie w pełni wyposażony. Przedstawiciele rodziców działający w radzie rodziców organizują wycieczki dla dzieci, wydarzenia poza terenem przedszkola. Dzięki rodzicom, na terenie przedszkola powstał ogródek rekreacyjny. Rodzice angażują się również w pomoc w pracach remontowo-porządkowych w obiekcie oraz na terenie przedszkola. W jesieni 2014r. ojcowie dzieci przedszkolnych porządkowali otoczenie przedszkola zagospodarowując 18 wywrotek ziemi pod zasiew trawy. Działalność przedszkola miałaby zasięg ograniczony gdyby nie sponsorzy i przyjaciela przedszkola.
Wartość otrzymanych darowizn przekracza kwotę 10.000 zł. Wśród przekazanych darowizn znajdują się:
Przedszkole uczestniczy w akcjach społecznych organizowanych przez instytucje zewnętrzne. Udział dzieci w n/w projektach ma wymiar wychowawczy, kształtuje postawę społeczną dziecka, uwrażliwia na potrzeby innych, daje poczucie empatii i solidarności, współodpowiedzialności. Akcje:
W ubiegłym roku szkolnym przedszkole pracowało w zmodernizowanym budynku. Zatem było ciepło, sucho i bezpiecznie. W pobliżu przedszkola powstała zatoczka postojowa dla kierowców. Plac zabaw jest systematycznie wzbogacany o nowy sprzęt dzięki darowiznom rodziców. Niezbędne remonty:
|