„ZABAWY Z CHUSTĄ”
PLAN PRACY ZAJĘĆ DODATKOWYCH W ROKU SZKOLNYM 2013/2014 W MIEJSKIM PRZEDSZKOLU NR3 „WESOŁA TRÓJECZKA” W LUBACZOWIE
Chusta animacyjna jest prostą ,a zarazem intrygującą pomocą dydaktyczną. Zabawa z chustą może przybierać różne formy, zawsze jednak dostarcza wielu wrażeń dzieciom. Może być wykorzystana w sali lub w plenerze, podczas pracy z każdą grupą wiekową. Kolorowa chusta daje wiele możliwości, trzeba tylko puścić wodze fantazji. Chusta ułatwia wzajemne poznawanie się, zapamiętanie imion oraz współdziałanie w grupie. Kolorowy i lekki spadochron pozwala organizować wiele zabaw integrujących grupę. Chustę można podrzucać, można się pod nią chować, można być na niej zakręconym i odkręconym, można po niej przetaczać przedmioty ku sobie. Wspaniały przyrząd do ćwiczeń ciała i ducha.
Prowadzące:
mgr Małgorzata Jabłoński mgr Małgorzata Trojnar
Grupa: V „Misiolandia" - dzieci chętne
Czas realizacji: rok szkolny 2013/2014 – zajęcia będą prowadzone od października do maja raz w tygodniu we wtorek przez 30 min w godzinach wolnych od zajęć dydaktycznych. Zabawy organizowane będą w sali zabaw jak również w plenerze.
Cele ogólne:
- rozwijanie wrażeń wzrokowych, dotykowych, słuchowych i ruchowych - rozwijanie świadomości własnego ciała, oraz współdziałania w otaczającej przestrzeni - kształtowanie współpracy z współćwiczącymi i umiejętności integrowania się - rozwijanie poczucia bezpieczeństwa poprzez zacieśnienie więzi między dzieckiem a rodzicem
Efekty (dziecko):
- współdziała w zabawach poprzez zabawę integrującą - nawiązuje pozytywne relacje poprzez współdziałanie w grupie - odczuwa radość wspólnej zabawy - doskonali zwinność i zręczność - nazywa i zna kolory - reaguje ruchem na zmiany tempa muzyki - określa swoje emocje - czy jest wesołe, czy smutne - odczuwa stan relaksu i odprężenia - umie zachować się bezpiecznie podczas zabawy, ćwiczeń
Działania:
- Zabawy ułatwiające wzajemne poznanie i integrujące grupę - umożliwiają zapamiętanie imion i wymianę podstawowych informacji o sobie.
- Zabawy ćwiczące współdziałanie - integrują grupę poprzez dążenie do osiągnięcia wspólnego celu, zachęcają do nawiązania kontaktów i współpracy.
- Zabawy ćwiczące refleks i spostrzegawczość - wymagają skupienia uwagi, ćwiczą szybkie reakcje na określony sygnał lub znak.
- Zabawy ćwiczące zwinność i zręczność - rozwijają takie cechy charakteru jak: pewność siebie, wiara we własne siły i odwaga.
- Zabawy oparte na zaufaniu do grupy - pozwalają doświadczyć bycia w grupie.
- Zabawy wprowadzające odprężenie i relaks - wywołują dobry nastrój i psychiczne odprężenie.
- Zabawy ćwiczące sprawność manualną - rozwijają precyzję ruchów.
- Zabawy ćwiczące umiejętność rozpoznawania kolorów.
- Zabawy w ganianego - wpływają na ogólną motorykę organizmu, ćwiczą szybkość oraz wytrzymałość.
- Zabawy oparte na zgadywaniu - ćwiczą percepcję wzrokową, pamięć i spostrzegawczość.
- Gry - uczą zasad i ich przestrzegania.
- Zabawy wymagające dodatkowych rekwizytów - rozwijają wyobraźnię, modyfikują zabawy już istniejące.
- Zabawy przy muzyce.
- Nauka układów tanecznych z chustą animacyjną (2 układy).
|