Miejskie Przedszkole Nr 3 ,,WESOŁA TRÓJECZKA” w Lubaczowie
Przedszkole ,,WESOŁA TRÓJECZKA” realizuje dodatkowe zadanie z zakresu edukacji patriotycznej i regionalnej. Wynikają one z modyfikacji koncepcji pracy przedszkola. Tytuł programu „MIESZKAM W LUBACZOWIE” Wstęp„Cudze chwalicie, swego nie znacie” Wiek przedszkolny to najwłaściwszy czas na przybliżenie dziecku świata, na zapoznanie z regionem w którym żyje. Mała ojczyzna dla dziecka przedszkolnego to jego najbliższe otoczenie, które najpierw tworzą rodzice, rodzeństwo, dziadkowie, potem przedszkole i jego społeczność. Edukacja, która wychodzi od regionu jest więc dla dziecka naturalną drogą kształtowania własnej tożsamości społecznej, kulturowej i narodowej. Ucząc małe dzieci przywiązania do własnej rodziny, miejscowości i regionu otwieramy im drzwi do tego by w późniejszym czasie uczucia miłości do małej ojczyzny przekształciły się w dojrzałą postawę patriotyczną. Dziecko od lat najmłodszych staje się pełnoprawnym obywatelem świata. Pierwsze doświadczenia i obserwacje dzieją się w domu rodzinnym. Poczucie tożsamości, które występuje u dziecka, jest równie silne jak i te odczuwane przez ludzi dorosłych. W społeczeństwie ważne jest to, by dostrzec istotne elementy tradycji i odpowiednio je przekazać następnemu pokoleniu. Rozbudzanie u dzieci patriotyzmu zależy przede wszystkim od osobistego zaangażowania nauczycieli, od ich więzi z regionem, świadomości, jak ważną rolę spełnia on w ich życiu i od związanej z tym działalności na rzecz regionu i jego dziedzictwa kulturowego. Do zadań nauczycieli należy więc uświadamianie dzieciom, jak ważne i cenne jest poznawanie i przejmowanie wartości tkwiących w kulturze otoczenia człowieka. Współczesne przedszkole, aby mogło dobrze przygotować wychowanków do aktywnego udziału w życiu społecznym, powinno oddziaływać nie tylko na sferę intelektualną dziecka, lecz również na sferę emocjonalną, którą rozwija się min. dzięki wykorzystywaniu treści regionalnych. Ucząc małe dzieci przywiązania do własnej rodziny, miejscowości i regionu otwieramy im drzwi do tego by w późniejszym czasie uczucia miłości do małej ojczyzny przekształciły się w dojrzałą postawę patriotyczną. Podczas realizacji treści programowych dziecko ma możliwość samodzielnego poznawania, odkrywania, doświadczania i badania. Tak zdobyta wiedza ma największą wartość, jest pełniejsza, trwalsza i stanowi zachętę do dalszych działań. Obok aspektu poznawczego edukacji regionalnej ważny jest również aspekt emocjonalny, co wynika z właściwości rozwojowych dzieci przedszkolnych. Dziecko bowiem lepiej przyswaja te treści, które przeżywa. Aby oferta edukacji regionalnej była dla dzieci bogata, interesująca, odpowiadająca ich potrzebom, powinna odwoływać się do tego, co dziecku bliskie, znane i z czym może się identyfikować. GŁÓWNE ZAŁOŻENIE: Poznawanie historii, zabytków, tradycji, legend miasta Lubaczowa, czyli naszej małej ojczyzny. CELE OGÓLNE:
CELE OPERACYJNE: ( dziecko…)
SPODZIEWANE EFEKTY: Dzieci :
Partnerzy programu: NAUCZYCIELE:
RODZICE:
DZIECI: Realizują treści z zakresu:
1. Poznanie miasta poprzez spacery i wycieczki:
2. Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w wyglądzie miasta (np. remont biblioteki, rekultywacja parku) III. Dostrzeganie piękna otaczającej nas przyrody:
IV. Spotkania z ciekawymi ludźmi – twórcy ludowi, przedstawiciele ciekawych zawodów: 1. Zapraszanie do przedszkola przedstawicieli różnych zawodów. 2. Uczestniczenie w lekcjach muzealnych. 3. Zorganizowanie na terenie przedszkola warsztatów artystycznych.
V. Krzewienie wartości patriotycznych poprzez organizowanie i udział w uroczystościach lokalnych i przedszkolnych: 1. Organizowanie przez dzieci starsze uroczystych spotkań o charakterze patriotycznym dla uczczenia ważnych świąt państwowych. 2. Zorganizowanie ,,Biało – czerwonego korowodu” w dniu flagi. 3. Odwiedzanie miejsc pamięci narodowej. 4. Udział w ogólnopolskim konkursie plastycznym.
VI. Świadome uczestniczenie w życiu publicznym: 1. Czynny udział w obchodach Dni Lubaczowa. 2. Oglądanie wystaw okolicznościowych. 3. Zachęcenie do korzystania z proponowanych przez miasto form spędzania czasu wolnego (koncerty, przedstawienia, projekcje filmów, pikniki). VII. Pielęgnowanie tradycji i zwyczajów:
3. Podtrzymywanie zwyczaju organizowania w przedszkolu:
Metody ewaluacji programu:
|