DZIAŁALNOŚĆ DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZA PRZEDSZKOLA W ROKU SZK. 2011/2012
Cele ogólne:
- Pobudzanie, wspomaganie i wzmacnianie wielostronnego rozwoju dziecka poprzez udział w szeroko pojętej działalności plastycznej oferowanej przez przedszkole.
cele szczegółowe:
- wspomaganie dziecięcej wyobraźni i swobodnej twórczości,
- rozwijanie zdolności do przeżywania piękna
- wypowiadanie się w różnorodnych technikach plastycznych,
- rozwijanie zdolności plastycznych.
- odkrywanie wielorakich, indywidualnych zdolności i zainteresowań dzieci, pobudzanie ich, wzmacnianie oraz rozwijanie ze szczególnym uwzględnieniem naturalnej aktywności dzieci.
- Rozwijanie otwartości, kreatywności i ciekawości badawczej.
- Poznanie różnych materiałów i technik plastycznych, posługiwanie się nimi.
- Rozwijanie umiejętności współdziałania, empatii, zaradności i wiary we własne możliwości oraz umiejętności wyrażania emocji w sposób adekwatny do sytuacji.
(PPwP) dziecko:
W podstawie programowej wychowania przedszkolnego działalność plastyczna zawarta jest w Obszarze 9 – Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne. Zgodnie z podstawą: Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej: 1) Przejawia, w miarę swoich możliwości, zainteresowanie wybranymi zabytkami i dziełami sztuki oraz tradycjami i obrzędami ludowymi ze swojego regionu; 2) Umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych środków wyrazu ( takich jak kształt i barwa ) w postaci prostych kompozycji i form konstrukcyjnych; 3) Wykazuje zainteresowanie malarstwem, rzeźbą i architekturą ( także architekturą zieleni i architekturą wnętrz ).
PRACA Z DZIECMI
Lp.
|
Formy realizacji zadania
|
Uczestnicy, osoby odpowiedzialne
|
termin
|
Dowody realizacji
|
1
|
Zorganizowanie kącików aktywności plastycznej, zgromadzenie materiałów przy udziale dzieci
|
Wszystkie nauczycielki
|
Wrzesień 2011r.
|
Arkusze
monitoringu
|
2
|
Ekspozycje i wystawy prac plastycznych dzieci z wykorzystaniem ciekawego materiału plastycznego i pozaplastycznego,
|
Wszystkie grupy wiekowe
|
Cały rok
|
Galeria prac w szatni
|
3
|
Zgromadzenie ciekawych i atrakcyjnych ozdób świątecznych,
Zorganizowanie kiermaszów przedświątecznych
|
Wszystkie nauczycielki
Kuchnia-pierniczki
|
W okresie przedświątecznym
|
zdjęcia
|
4
|
Udział dzieci w konkursach o szerszym zasięgu
|
Zgodnie z regulaminem konkursów, chętne nauczycielki
|
Cały rok szkolny, zgodnie z zainteresowaniami dzieci
|
Podziękowania, dyplomy
|
5
|
Gromadzenie ciekawych materiałów w skrzyni skarbów
|
Wszystkie grupy
|
Cały rok szk.
|
Arkusze monitoringu
|
6
|
Zabawy badawcze, eksperymentowanie w zakresie łączenia barw, materiałów i technik,
|
Wszystkie grupy
|
Zgodnie z planem pracy nauczycieli
|
Ekspozycje prac dziecięcych
|
7
|
Zabawy badawcze, zajęcia plastyczne w plenerze, na placu zabaw
|
Wszystkie grupy
|
Stosownie do warunków atmosferycznych, nie rzadziej
|
Zapisy w dzienniku,
|
8
|
Organizowanie uroczystości przedszkolnych, przedstawień, teatrzyków, zajęć dydaktycznych z wykorzystaniem prac plastycznych dzieci, np. jako elementów scenografii, rekwizytów, pomocy do różnych zajęć,
|
Wszystkie nauczycielki
|
Zgodnie z planem pracy grupy
|
Obserwacja
|
9
|
Wykonywanie prac użytkowych, np. dekorowanie przedszkola, wykonywanie upominków dla najbliższych,
|
Wszystkie nauczycielki
|
Zgodnie z kalendarzem uroczystości
|
Kronika
|
10
|
Zespołowe wykonywanie prac plastycznych
|
Dzieci starsze
|
Zgodnie z planem pracy nauczyciela
|
Zapisy w dzienniku
|
RODZICE I SPOŁECZEŃSTWO LOKALNE
lp
|
Formy realizacji zadania
|
Uczestnicy, osoby odpowiedzialne
|
termin
|
Dowody realizacji
|
1
|
Udział dzieci w wystawach okazjonalnych
|
Dzieci 5-6 letnie
|
Zgodnie z ofertami
|
Zapisy w dzienniku, zdjęcia, kronika
|
2
|
Udział dzieci w lekcjach muzealnych
|
Dzieci 5-6 letnie
|
1 raz w roku
|
Zapisy w dzienniku, zdjęcia
|
3
|
Nawiązanie współpracy z nauczycielem plastyki SP2 w Lubaczowie, udział dzieci realizujących obowiązek w zajęciach plastyki
|
Grupa III i IV
|
2 razy w roku
|
Zapisy w dzienniku, zdjęcia
|
4
|
Współudział dzieci młodszych w zajęciach prowadzonych przez rodziców
(mama Pauli-gr I)
|
Dzieci 3-4 letnie
|
2 razy w roku
|
Zapisy w dzienniku, zdjęcia
|
5
|
Włączenie rodziców do gromadzenia różnorodnego materiału w celach działalności plastycznej
|
Wszystkie nauczycielki
|
Cały rok
|
Arkusze monitoringu,
Notatki poobserwacy
jne
|
6
|
Zorganizowanie warsztatów plastycznych dla chętnych rodziców, pomoc w wykonaniu ozdób kiermaszowych
|
Dyrektor przedszkola
|
Okres przedświąteczny
|
zdjęcia
|
7
|
Zwiedzanie wystaw, galerii
|
Dzieci 5-6 letnie
|
Zgodnie z ofertami
|
|
8
|
Spacery i wycieczki inspirujące do działalności plastycznej
|
Wszystkie dzieci
|
Systematycznie, na bieżąco
|
Zapisy w dzienniku, zdjęcia
|
NAUCZYCIELE
lp
|
Formy realizacji zadania
|
Uczestnicy, osoby odpowiedzialne
|
termin
|
Dowody realizacji
|
1
|
Udział nauczycieli w warsztatach plastycznych wewnętrznych i zewnętrznych
|
Wszystkie nauczycielki
|
Zgodnie z ofertami
|
zaświadczenia
|
2
|
Gromadzenie literatury tematycznej
|
Wszystkie nauczycielki
|
Na bieżąco
|
Rejestr
|
3
|
Wzajemna pomoc koleżeńska – wymiana pomocy dydaktycznych , scenariuszy zajęć , hospitacje koleżeńskie.
|
Wszystkie nauczycielki
|
Cały rok
|
Arkusze obserwacji, arkusze hospitacji,
|
3
|
Analiza wytworów prac dzieci-interpretacja dziecięcych wytworów – szkolenie, referat
|
Skirak Marzena
Wszystkie nauczycielki
|
Październik 2011r.
|
Protokół WDN
|
4
|
Analiza wytworów prac dzieci-interpretacja dziecięcych wytworów - warsztaty dla nauczycieli
|
Przewodnicząca
Zespołu do spraw diagnozy przy współudziale psychologa
|
Listopad 2011r.
|
Protokół
WDN
|
5
|
Opracowanie systemu diagnozy osiągnięć dzieci w zakresie rozwoju estetycznego (ankiety, testy)
|
Zespół do spraw diagnozy
|
Styczeń 2012r.
|
Testy kompetencji,
arkusze obserwacji
|
6
|
Poszukiwanie ciekawych technik plastycznych, systematyczna realizacja zajęć dyd.
z wykorzystaniem materiału plastycznego oraz pozaplastycznego
|
Wszystkie nauczycielki
|
Na bieżąco
|
Zapisy w dzienniku
|
7
|
Publikowanie ciekawych artykułów tematycznych na tablicach informacyjnych oraz stronie www przedszkola.
|
wszystkie nauczycielki
|
Co najmniej 2 razy w roku
|
Strona www
|
8
|
Kompilacja programu z planem rozwoju zawodowego nauczycieli
|
Nauczycielka
rozpoczynająca staż
|
Wrzesień 2011
|
Plan rozwoju zawodowego
|
Program przeznaczony jest dla wszystkich grup przedszkolnych i winien być realizowany w ciągu całego roku szkolnego. Wybrane zagadnienia realizować należy w grupach międzyoddziałowych. Nauczycielki mogą wzbogacać program o nowe treści lub formy realizacji wybranych zagadnień. Zaproponowane treści należy traktować jako uzupełnienie treści wiodących, Wybrane zagadnienia należy systematycznie planować i zamieszczać w miesięcznych planach pracy dydaktyczno – wychowawczej grupy, uwzględniając przy tym aktualną tematykę oraz możliwości i zainteresowania dzieci. Właściwą realizację treści programowych wyznacza w dużej mierze baza dydaktyczna, którą stanowi przede wszystkim zorganizowanie dobrze wyposażonych kącików plastycznych, dostosowanych do potrzeb dzieci w określonym wieku. W realizacji tego programu ważną rolę przypisać należy również nauczycielowi, który inspiruje i wzbudza aktywność plastyczną dziecka poprzez:
- Zorganizowanie właściwego środowiska ( m.in. udostępnienie miejsca, materiałów i przyborów do podejmowania i prezentowania twórczości plastycznej przez dzieci ),
- Rozbudzanie wiary we własne siły,
- Rozwijanie zainteresowań plastycznych i zdolności wykazywanych w tym kierunku,
- Wyzwalanie radości i satysfakcji z efektów własnej pracy
VI. Ewaluacja programu
- Analiza wytworów prac dziecięcych.
- Arkusz obserwacji wybranych zajęć dotyczących realizacji treści zawartych w tymże programie dokonany przez dyrektora.
- Wystawy prac dziecięcych.
- Dyplomy, podziękowania i nagrody uzyskane przez dzieci i nauczycieli za udział w różnych wewnętrznych i zewnętrznych konkursach i przeglądach twórczości plastycznej dzieci.
Program zatwierdzona uchwałą nr 14/2011 Rady Pedagogicznej z dnia 15. 09. 2011r.
|