Scenariusz zajęć w grupie dzieci 6-letnich
Temat zajęcia: „Jesienne dni tygodnia” Data zajęcia: 13.11.2018r. Obszar podstawy programowej: I. Fizyczny obszar rozwoju dziecka 5) uczestniczy w zabawach ruchowych, II. Emocjonalny obszar rozwoju dziecka 7) szuka wsparcia w sytuacjach trudnych dla niego emocjonalnie; wdraża swoje własne strategie, wspierane przez osoby dorosłe lub rówieśników; III. Społeczny obszar rozwoju dziecka 1) przejawia poczucie własnej wartości jako osoby, wyraża szacunek wobec innych osób i przestrzegając tych wartości, nawiązuje relacje rówieśnicze; 7) respektuje prawa i obowiązki swoje oraz innych osób, zwracając uwagę na ich indywidualne potrzeby; 8) obdarza uwagą inne dzieci i osoby dorosłe; 9) komunikuje się z dziećmi i osobami dorosłymi, wykorzystując komunikaty werbalne i pozawerbalne; wyraża swoje oczekiwania społeczne wobec innego dziecka, grupy. IV. Poznawczy obszar rozwoju dziecka 12) klasyfikuje przedmioty według: wielkości, kształtu, koloru, przeznaczenia, układa przedmioty w grupy, szeregi, rytmy, odtwarza układy przedmiotów i tworzy własne, nadając im znaczenie, rozróżnia podstawowe figury geometryczne (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt); 15) przelicza elementy zbiorów w czasie zabawy, prac porządkowych, ćwiczeń i wykonywania innych czynności, posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi, rozpoznaje cyfry oznaczające liczby od 0 do 10, eksperymentuje z tworzeniem kolejnych liczb, wykonuje dodawanie i odejmowanie w sytuacji użytkowej, liczy obiekty, odróżnia liczenie błędne od poprawnego; 16) posługuje się w zabawie i w trakcie wykonywania innych czynności pojęciami dotyczącymi następstwa czasu np. wczoraj, dzisiaj, jutro, rano, wieczorem, w tym nazwami pór roku, nazwami dni tygodnia i miesięcy; Treści programowe:
ü wskazywanie i nazywanie przedmiotów w kształcie poznanych liter, cyfr ü stosowanie w wypowiedzi wielu zdań na dany temat ü czytanie całościowe nazw umieszczonych w Sali ü dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy ü stosowanie określeń: dzisiaj, wczoraj, jutro, pojutrze ü poznawanie cyfr: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9,
ü zapamiętuje proste wiersze, rymowanki i piosenki ü dostrzega rytm w wierszach, następstwach dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy ü samodzielnie organizuje własne stanowisko pracy
ü rozpoznawanie emocji innych osób ü odpowiedzialne wykonywanie powierzonych zadań ü wspomaganie kolegów – nieśmiałych, słabszych, młodszych ü budowanie wypowiedzi stosownej do sytuacji
ü kontroluje własne zachowani ü przewiduje konsekwencje podejmowanych wyborów ü właściwie zachowuje się w sytuacjach trudnych, rozwiązuje problemy wspólnie z kolegami ü przewiduje skutki swojego postępowania względem innych ü komunikuje się w sposób kompetentny – opowiada, słucha, pyta, odpowiada na pytania
ü wyrażanie swoich przeżyć wewnętrznych, uczuć poprzez różne formy ekspresji: słownej, ruchowej, muzycznej, plastyczne
ü wyraża swoje przeżycia wewnętrzne poprzez różne formy ekspresji: słownej, ruchowej, muzycznej, plastycznej Cel główny: Utrwalanie kolejności dni tygodnia. Rozumienie słów: jutro, wczoraj, przedwczoraj, pojutrze. Cele szczegółowe:
Cele operacyjne:
Metody: Elementy metody E. Gruszczyk – Kolczyńskiej „Dziecięca matematyka” Słowna- wypowiedzi dzieci, rozmowa Formy pracy:
Środki dydaktyczne: Nazwy dni tygodnia, cyfry, wiersz, obrazki do wiersza, kartoniki z nazwami dni tygodnia, piłka, arkusz papieru, kredki, kartki białe, taśma samoprzylepna, markery.
Przebieg zajęcia:
ü Którym dniem tygodnia jest środa? ü Jak nazywa się piąty dzień tygodnia?
Gdy tylko jesienny deszczyk mży i słonko na niebie lśni, bawią się jesienią tygodnia dni. Poniedziałek – bawi się liśćmi. Wtorek – robi z kasztanów ludziki. Środa- szuka koloru pomarańczowego. Czwartek - żółtego. A piątek brązowego. Sobota się wcale nie nudzi, bo deszczyk bardzo lubi i woła niedzielę: „Hej baw się z nami będzie weselej!” Niedziela, chętna do zabawy parasol bierze bo wie, że deszczyk jesienią czasami z nieba leje.
W podobny sposób dzieci sprawdzają, kiedy minie siedem dni, jeżeli zacznie się liczyć od soboty, od środy, od piątku itd.
ü Nauczyciel podaje piłkę pierwszemu dziecku i wymienia dzień (poniedziałek), dzieci przekazują piłkę po obwodzie koła, wymieniając kolejno dni tygodnia. ü Nauczyciel rzuca piłką w kierunku wybranego dziecka, mówiąc np. „Dziś jest sobota, jutro będzie …”, „Dzisiaj jest środa, wczoraj był…” , „Wczoraj był piątek, dzisiaj jest …” – dzieci podają nazwy dni, uwzględniając następstwo czasowe.
|