SCENARIUSZ ZAJĘĆ OTWARTYCH Z UDZIAŁEM RODZICÓW W GRUPIE „Misiolandia" W DNIU 25.04.2018r.
Grupa: 7-latki „Misiolandia" Prowadzące: mgr Małgorzata Trojnar mgr Joanna Niedźwiecka - Cybulak Temat: „Jestem dobrze przygotowany do pójścia do szkoły" Podstawa programowa: Osiągnięcia dziecka na koniec wychowania przedszkolnego I. Fizyczny obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole: 5) uczestniczy w zabawach ruchowych, 7) wykonuje czynności, takie jak: sprzątanie, pakowanie, trzymanie przedmiotów jedną ręką i oburącz, małych przedmiotów z wykorzystaniem odpowiednio ukształtowanych chwytów dłoni, III. Społeczny obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole: 1) przejawia poczucie własnej wartości jako osoby, wyraża szacunek wobec innych osób i przestrzegając tych wartości, nawiązuje relacje rówieśnicze; 4) używa zwrotów grzecznościowych podczas powitania, pożegnania, sytuacji wymagającej przeproszenia i przyjęcia konsekwencji swojego zachowania; 7) respektuje prawa i obowiązki swoje oraz innych osób, zwracając uwagę na ich indywidualne potrzeby; 8) obdarza uwagą inne dzieci i osoby dorosłe; 9) komunikuje się z dziećmi i osobami dorosłymi, wykorzystując komunikaty werbalne i pozawerbalne; wyraża swoje oczekiwania społeczne wobec innego dziecka, grupy.
IV. Poznawczy obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole: 1) wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikatów pozawerbalnych: np. tańca, intencjonalnego ruchu, gestów, 2) wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą języka mówionego, posługuje się językiem polskim w mowie zrozumiałej dla dzieci i osób dorosłych, mówi płynnie, wyraźnie, rytmicznie, poprawnie wypowiada ciche i głośne dźwięki mowy, rozróżnia głoski na początku i końcu w wybranych prostych fonetycznie słowach; 4) rozpoznaje litery, którymi jest zainteresowane na skutek zabawy i spontanicznych odkryć, odczytuje krótkie wyrazy utworzone z poznanych liter w formie napisów drukowanych dotyczące treści znajdujących zastosowanie w codziennej aktywności; 5) odpowiada na pytania, 14) określa kierunki i ustala położenie przedmiotów w stosunku do własnej osoby, a także w stosunku do innych przedmiotów, rozróżnia stronę lewą i prawą; 15) przelicza elementy zbiorów w czasie zabawy, prac porządkowych, ćwiczeń i wykonywania innych czynności, posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi, rozpoznaje cyfry oznaczające liczby od 0 do 10, eksperymentuje z tworzeniem kolejnych liczb, wykonuje dodawanie i odejmowanie w sytuacji użytkowej, liczy obiekty, odróżnia liczenie błędne od poprawnego. Cel ogólny: • Sprawdzenie umiejętności szkolnych dzieci. Cele szczegółowe: • Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania. • Kształtowanie pojęć matematycznych. • Rozwijanie więzi z rodziną poprzez wspólne uczestniczenie w zabawach i ćwiczeniach. • Integrowanie dzieci i ich rodziców. Cele operacyjne (dziecko): • Uważnie słuch poleceń nauczyciela, • Potrafi współpracować w parze, w grupie, • Czerpie radość z wspólnych zabaw z rodzicem, • Współpracuje z nauczycielem, • Wypowiada się na dany temat, zadaje pytania, • Improwizuje muzykę ruchem, • Rozpoznaje i nazywa samogłoski, • Dodaje i odejmuje w zakresie 10, • Dokonuje analizy i syntezy słuchowej, • Odczytuje wyrazy, • Zna liczebniki porządkowe, • Orientuje się w schemacie własnego ciała, • Poprawnie ujmuje stosunki przestrzenne. Metody: • metoda E. Gruszczyk- Kolczyńskiej, • Słowna- wypowiedzi dzieci, rozmowa • Oglądowe – pokaz, obserwacja • Czynne – zadań stawianych do wykonania • Aktywizująca– samodzielnych doświadczeń Formy pracy: • Indywidualna • Zbiorowa Środki dydaktyczne: płyta CD z piosenką, odtwarzacz, karty z samogłoskami, kartoniki z wyrazami, tamburyno, kartoniki z cyframi, tablica magnetyczna, magnesy, wyrazy, rysunek gąsienicy, koperty, kartoniki z działaniami, obrazki, kartka z półeczkami, tablica, pisaki. Przebieg zajęć: 1. Taniec integracyjny. 2. „Zabawa z samogłoskami" – wybrani rodzice trzymają karty z samogłoskami. Zadaniem dzieci jest odczytanie samogłosek i prawidłowa artykulacja z uwzględnieniem pracy narządów artykulacyjnych. 3. „Jakie to słowo?"-zabawa orientacyjno-porządkowa z elementem syntezy słuchowej wyrazów. Uczestnicy biegają w rytm tamburyna. Na przerwany sygnał zatrzymują się, prowadząca wymawia słowo głoskami lub sylabami. Zadaniem dzieci jest wypowiedzenie głośno usłyszanego słowa (sylaby: przedszkole, misiolandia, zabawa, głoski: rak, lalka, mama, piłka). Następnie wybrane dziecko odszukuje na stoliku wyraz. 4. „Potrafię dodawać" dzieci zawieszają na szyi cyferki od 1-6 (każde dziecko 1 cyfrę). Następnie na sygnał nauczyciela dobierają się w pary. Zadaniem dzieci jest dodać swoje cyfry i odszukać ich sumy, które trzymają rodzice (cyfry trzymane przez rodziców 1-12). 5. „Rak chodzi wspak" - zabawa językowa - odgadywanie wyrazów: Teraz tak jak chodzi rak, każdy wyraz czytaj wspak: BARK - KRAB GRAT - TARG JAR - RAJ KAT - TAK KĘS - SĘK KOS - SOK LATEM - METAL ŁAD - DAŁ POKAZ - ZAKOP PORT - TROP RÓG - GÓR SĄD - DĄS KOSZ – SZOK 6. „Gąsienica matematyczna" – każde dziecko z rodzicem otrzymuje kopertę z działaniami. Zdaniem pary jest obliczenie różnicy cyfr i dopasowanie jej do cyfry znajdującej się na gąsienicy. 7. „Potrafię czytać" odczytywanie wyrazów i dopasowywanie ich do obrazka. każde dziecko z rodzicem otrzymuje kopertę z wyrazami i obrazkami i układają je właściwie na dywaniku. 8. „W sklepie" – dzieci do wykonania zadania wykorzystują obrazki z poprzedniego zadania. Dzieci kolejno biorą arkusz z narysowanymi półkami w sklepie. Nauczyciel podaję polecenie np. Na trzeciej półce w sklepie znajduje się: pomidor, lalka i piłka. Zadaniem dzieci jest ułożenie odpowiednich obrazków na właściwej półce. 9. Ćwiczenia Paula Dennisona – wykonywanie ruchów naprzemiennych według instrukcji nauczyciela: - Dotknij prawą ręką prawej pięty, - Dotknij lewym łokciem lewego kolana, - Dotknij lewą ręką prawego łokcia, – Dotknij prawą ręką lewego ucha, - Dotknij prawą ręką lewego kolana. 10. Ewaluacja – rysowanie na tablicy uśmiechniętej buzi ( jeśli zajęcie podobało się dziecku i rodzicowi) lub smutnej ( jeśli się nie podobało). 11. Podziękowanie dzieciom i rodzicom za uczestniczenie we wspólnych zabawach.
|