SCENARIUSZ Z ZAKRESU EDUKACJI PROZDROWOTNEJ
TEMAT: „DZIEŃ WINOGRONA – CZY OWOCE SĄ SMACZNE I ZDROWE?" OSOBY PROWADZĄCA: Anna Rozmus-Żuk DATA: 3.11.2017 r.
TREŚCI PROGRAMOWE: • CEL GŁÓWNY: Kształtowanie postaw prozdrowotnych, propagowanie spożywania owoców
CELE SZCZEGÓŁOWE: • Zachęcanie dzieci do spożywania winogrona jako źródła witamin • Uświadamianie wartości odżywczych owoców dla prawidłowego rozwoju organizmu • Dostarczenie dzieciom radości ze wspólnej zabawy
CELE OPERACYJNE: dziecko • Wie jakie są zalety i wartości odżywcze winogron • Kojarzy winogron z czymś wartościowym i pozytywnym • Spożywa winogrona i produkty z nich przyrządzone • Dba o estetykę wykonywanej pracy plastycznej • Czerpie radość ze wspólnej zabawy z rówieśnikami • Bierze aktywny udział w zajęciach METODY: • Słowna • Oglądowa • Aktywizująca • Praktyczna
FORMY: • Zbiorowa Indywidualna Grupowa
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: winogrona czerwone i zielone, balony, skakanki, nagrania piosenek, obrazki z owocami, emblematy z owocami dla każdego dziecka, chusta animacyjna Klanza
PRZEBIEG: 1. „Winogrona – pyszne dary jesieni" – wprowadzenie dzieci w tematykę dnia – zwrócenie uwagi na konieczność spożywania odpowiedniej ilości warzyw i owoców – podkreślenie, że winogrona są jednym z owoców, które jest nie tylko bardzo smaczne ale i zdrowe. Ustalenie "Skąd mamy te owoce?" Na wiotkich gałązkach wiszą wielkie kule, gdy skosztujesz jedną- zjesz wszystkie na pewno. (winogrono)
WINOGRONO Spójrzcie na me piękne grono ! z dumą mówi winogrono i zapewne tym się chlubi wiedząc, że je każdy lubi.
„Święta prawda" – mówi szczerze, ty w to wierzysz i ja wierzę, smak doprawdy ma wspaniały i witamin zapas cały.
2. „Winogrona różnej wielkości" – zabawa dydaktyczna – porównywanie wielkości oraz koloru gron przyniesionych przez dzieci, wskazywanie cech charakterystycznych winogron. 3. Zabawa z chustą animacyjną mająca na celu utrwalenie nazw owoców. Nauczycielka rozdaje dzieciom emblematy owoców. Następnie podnosi do góry kartkę z ilustracją owocu. Dzieci, które mają na emblemacie taki sam owoc, jak na kartce podniesionej przez nauczyciela przebiegają pod chustą i zamieniają się miejscami. 4. „Podaj winogrona" – zabawa ruchowa z balonami. Dzieci dzielą się na dwie grupy , ustawiają się w szeregu trzymając ręce wyciągnięte do góry podają sobie nad głowami dużych rozmiarów grona. Dziecko znajdujące się na końcu po otrzymaniu jabłka przybiega na początek i zabawa toczy się dalej, aż do ostatniego dziecka. 5. Grupowa praca przestrzenna z balonów: „Nasze wspólne winogrona" 6. Konkurencja w jedzeniu gron winogrona bez pomocy rąk. 7. Na zakończenie dnia: • Zabawa ruchowa – „Sałatka owocowa" – szybkie reagowanie na sygnał słowny lub wzrokowy. Dzieci siedzą w kręgu na dywanie, nauczyciel zamienia siedzące dzieci w owoce: winogrona, gruszki, śliwki. Następnie wymienia nazwę jednego z wybranych owoców. Wywołane dzieci z wybranego gatunku owoców zamieniają się miejscami. Na hasło „sałatka owocowa" – wszystkie dzieci zamieniają się miejscami.
|