SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z ZAKRESU EDUKACJI MATEMATYCZNEJ PRZEPROWADZONYCH W GRUPIE DZIECI 6 LETNICH
Prowadząca: mgr Marzena Skirak Data:
TEMAT TYGODNIA: Dzień Mamy i Taty TEMAT ZAJĘĆ: Potrafię liczyć z dowolnego miejsca do przodu i do tyłu. Cel ogólny:
Cele szczegółowe:
Metody pracy z dziećmi:
Formy organizacyjne: zbiorowa, grupowa, indywidualna Środki dydaktyczne: kartoniki z liczbami dla każdego dziecka, klamerki do bielizny, 5 gum do skakania, książki z obrazkami dla każdego dziecka, numery liczb na krzesełkach, dywaniki do działań matematycznych, figury geometryczne( kwadrat, trójkąt).Cele operacyjne:
Obszar podstawy programowej: Obszar 1 Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dziećmi i dorosłymi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych. 1.1 obdarza uwagą dzieci i dorosłych, aby rozumieć to, co mówią i czego oczekują; grzecznie zwraca się do innych w domu, w przedszkolu, na ulicy; 1.2 przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych oraz w świecie dorosłych; Obszar 8 Wychowanie przez sztukę – muzyka: różne formy aktywności muzyczno - ruchowej. 8.1 śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe; chętnie uczestniczy w zbiorowym śpiewie,w tańcach i muzykowaniu; Obszar 13 Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną. 13.1 liczy obiekty i odróżnia błędne liczenie od poprawnego; 13.2 dodaje i odejmuje w zakresie 10, pomagając sobie liczeniem na palcach lub na innych zbiorach zastępczych; 13.3 porównuje szacunkowo liczebności zbiorów; rozróżnia zbiory równoliczne i nierównoliczne; 13.4 zna cyfry od 0 do 9 i tworzy z nich liczby od 0 do 10 i więcej;
1. Ustawianie po kolei i liczenie. Przed zajęciami dzieci ustawiły w luźnej gromadce ponumerowane krzesełka. Naucz. rozdaje dzieciom kartoniki z liczbami, każdemu dziecku po jednym, mówiąc: Proszę znaleźć krzesełko z taką liczbą, jaką masz na kartoniku i stanąć za nim. U stawiamy krzesełka od numeru pierwszego, po kolei w półkolu.; Każde dziecko siada na swoim krzesełku. Naucz. proponuje liczenie i mówi: Każde dziecko wstanie i poda swoja liczbę. Ciekawe, co będzie, gdy policzymy zaczynając od drugiej strony, od tyłu, pomogą wam kartoniki. Dzieci przeliczają. 2. Liczenie z dowolnego miejsca do przodu i z dowolnego miejsca do tyłu. Naucz. Pyta: Czy potraficie liczyć do przodu, od wybranej liczby? Wskazane dziecko mówi swoją liczbę i liczy od wybranej liczby dalej, do końca szeregu, dotykając przy tym każdej liczby na kartoniku. Mogą to być 7,3,9,15,20 do końca szeregu. Potem następuje liczenie do tyłu z dowolnego miejsca, wybierając przy tym liczby. 3. Liczenie numerowanych stron książki, odliczanie stron z dowolnego miejsca do przodu, a potem do tyłu. Każde dziecko bierze książkę, która leży na stoliku w miejscu siedzenia dziecka. Dzieci oglądają książki, naucz. pokazuje i nazywa: okładkę, stronę tytułową, ponumerowane strony. Dzieci sprawdzają w swoich książkach wszystkie strony, czy książki są kompletne. Spoglądają na ostatnią stronę książki, odpowiadają na pytanie: Ile stron ma twoja książka?. W dalszej części zajęcia następuje liczenie z dowolnego miejsca do przodu, a potem do tyłu, wspak. 4. Zabawa ruchowa do piosenki Sporty zimowe. 5. Liczenie po pięć, po dziesięć i pokazywanie na palcach. Zabawy z wykorzystaniem figur geometrycznych: trójkąta, kwadratu. Naucz. Pyta na której figurze przypniecie pięć klamerek po trzy razy?- demonstracja na palcach, a na której pięć razy po cztery? Przeliczanie klamerek, porównywanie ilości. 6. Rozszerzenie zakresu liczbowego i obserwowanie regularności układu pozycyjnego. Konstruowanie stonogi. Naucz. Dzieli grupę na czteroosobowe zespoły:jeden, dwa, trzy, cztery ze swoimi krzesełkami, pięć, sześć, siedem, osiem z krzesełkami itd.,( ustawienie kilka grup po cztery). Do dyspozycji dzieci są: gumki do skakania ( po jednej dla grupy), krążki ( po jednym) i klamerki do bielizny wystarczająca ilość po 100 dla jednej grupy. Dzieci konstruują w grupach stonogi, mogą akcentować dziesiątki robiąc przerwy pomiędzy klamerkami albo zmieniając kolor każdej dziesiątki. Naucz. Pomaga dzieciom, doradza jak wykonać zdanie. Konstruowanie stonogi trwa dosyć długo, sporo przy tym liczenia, przypinania klamerek i znowu liczenia. Zakończenie zajęć. Ewaluacja.
Przebieg zajęć: 1. Ustawianie po kolei i liczenie. Przed zajęciami dzieci ustawiły w luźnej gromadce ponumerowane krzesełka. Naucz. rozdaje dzieciom kartoniki z liczbami, każdemu dziecku po jednym, mówiąc: Proszę znaleźć krzesełko z taką liczbą, jaką masz na kartoniku i stanąć za nim. U stawiamy krzesełka od numeru pierwszego, po kolei w półkolu.; Każde dziecko siada na swoim krzesełku. Naucz. proponuje liczenie i mówi: Każde dziecko wstanie i poda swoja liczbę. Ciekawe, co będzie, gdy policzymy zaczynając od drugiej strony, od tyłu, pomogą wam kartoniki. Dzieci przeliczają. 2. Liczenie z dowolnego miejsca do przodu i z dowolnego miejsca do tyłu. Naucz. Pyta: Czy potraficie liczyć do przodu, od wybranej liczby? Wskazane dziecko mówi swoją liczbę i liczy od wybranej liczby dalej, do końca szeregu, dotykając przy tym każdej liczby na kartoniku. Mogą to być 7,3,9,15,20 do końca szeregu. Potem następuje liczenie do tyłu z dowolnego miejsca, wybierając przy tym liczby. 3. Liczenie numerowanych stron książki, odliczanie stron z dowolnego miejsca do przodu, a potem do tyłu. Każde dziecko bierze książkę, która leży na stoliku w miejscu siedzenia dziecka. Dzieci oglądają książki, naucz. pokazuje i nazywa: okładkę, stronę tytułową, ponumerowane strony. Dzieci sprawdzają w swoich książkach wszystkie strony, czy książki są kompletne. Spoglądają na ostatnią stronę książki, odpowiadają na pytanie: Ile stron ma twoja książka?. W dalszej części zajęcia następuje liczenie z dowolnego miejsca do przodu, a potem do tyłu, wspak. 4. Zabawa ruchowa do piosenki Sporty zimowe. 5. Liczenie po pięć, po dziesięć i pokazywanie na palcach. Zabawy z wykorzystaniem figur geometrycznych: trójkąta, kwadratu. Naucz. Pyta na której figurze przypniecie pięć klamerek po trzy razy?- demonstracja na palcach, a na której pięć razy po cztery? Przeliczanie klamerek, porównywanie ilości. 6. Rozszerzenie zakresu liczbowego i obserwowanie regularności układu pozycyjnego. Konstruowanie stonogi. Naucz. Dzieli grupę na czteroosobowe zespoły:jeden, dwa, trzy, cztery ze swoimi krzesełkami, pięć, sześć, siedem, osiem z krzesełkami itd.,( ustawienie kilka grup po cztery). Do dyspozycji dzieci są: gumki do skakania ( po jednej dla grupy), krążki ( po jednym) i klamerki do bielizny wystarczająca ilość po 100 dla jednej grupy. Dzieci konstruują w grupach stonogi, mogą akcentować dziesiątki robiąc przerwy pomiędzy klamerkami albo zmieniając kolor każdej dziesiątki. Naucz. Pomaga dzieciom, doradza jak wykonać zdanie. Konstruowanie stonogi trwa dosyć długo, sporo przy tym liczenia, przypinania klamerek i znowu liczenia. |