SCENARIUSZ ZAJĘĆ PRZEPROWADZONYCH W GRUPIE DZIECI 4,5 LETNICH Z ZAKRESU KSZTAŁTOWANIA POJĘĆ MATEMATYCZNYCH METODĄ E. GRUSZCZYK – KOLCZYŃSKIEJ
Grupa: III „Smerfolandia" 4,5– latki (24 dzieci - pięcioletnich, 4 dzieci - czteroletnich) Prowadząca: mgr Małgorzata Trojnar Data: 16.05.2017r. Temat:„Potrafię numerować przedmioty i wiem, który jest pierwszy, drugi, trzeci..."
Obszar podstawy programowej: • Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych (1): 1) obdarza uwagą dzieci i dorosłych, aby rozumieć to, co mówią i czego oczekują; grzecznie zwraca się do innych, 2) przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) 3) w miarę samodzielnie radzi sobie w sytuacjach życiowych i próbuje przewidywać skutki swoich zachowań; • Wspomaganie rozwoju mowy oraz innych umiejętności komunikacyjnych dzieci (3): 1) zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, stara się mówić poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym i składniowym; 2) mówi płynnie, niezbyt głośno, dostosowując ton głosu do sytuacji lub komunikuje się w inny zrozumiały sposób; 3) uważnie słucha, pyta o niezrozumiałe fakty i formułuje dłuższe wypowiedzi o ważnych sprawach; 4) w zrozumiały sposób mówi lub w inny sposób komunikuje o swoich potrzebach i decyzjach. • Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia (4): 1) przewiduje, w miarę swoich możliwości, jakie będą skutki czynności manipulacyjnych na przedmiotach (wnioskowanie o wprowadzanych i obserwowanych zmianach); 3) stara się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbuje przewidywać, co się może zdarzyć. • Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci (5): 4) uczestniczy w zajęciach ruchowych, • Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną (13): 1) liczy obiekty i odróżnia błędne liczenie od poprawnego, 5) odczytuje cyfry oznaczające liczby od 0 do 10, 7) posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi, Cel ogólny: • Numerowanie przedmiotów. Przybliżanie dzieciom aspektu porządkowego liczby.
Cele szczegółowe: • Numerowanie schodów, wskazywanie wybranych stopni i ustalanie: ten jest piąty, ten szósty itd. • Wskazywanie wybranego stopnia i ustalaniewszystkich poprzednich i wszystkich następnych. • Numerowanie pięter i stosowanie liczebników porządkowych. • Wdrażanie dzieci do dokładnego wykonywania poleceń i kierowania uwagizgodnie z poleceniami nauczycielki. • Wdrażanie dzieci do zgodnego realizowania zabaw według podanego wzorca. Cele operacyjne: Po przeprowadzonych zajęciach dziecko: • przelicza elementy w zakresie 7; • rozpoznaje poznane cyfry 1-7; • stara się stosować liczebniki porządkowe; • wskazuje wybrany stopień lub piętro i wymieni wszystkie poprzednie i wszystkie następne; • rozumie znaczenie pojęć: najkrótszy-najdłuższy; • nakleja papierowe elementy od najmniejszego do największego (paski tworzące schody); • numeruje samodzielnie stopnie schodów; • wykonuje polecenia i kieruje uwagę zgodnie z poleceniami nauczycielki; Metody: • metoda E. Gruszczyk- Kolczyńskiej, • Słowna- wypowiedzi dzieci, rozmowa • Oglądowe – pokaz, obserwacja • Czynne – zadań stawianych do wykonania • Aktywizująca– samodzielnych doświadczeń Formy pracy: • Indywidualna • zbiorowa Środki dydaktyczne: Schody ze styropianu, kartoniki z cyframi od 1 do 7, miś, dom narysowany na bristolu, markery w różnych kolorach, obrazki ze zwierzętami, napisy: dom kino, 7 pasków od najmniejszego do największego, kartki, kartoniki z cyframi od 1 do 7, krążki (piłeczki), naklejki z uśmiechniętą i smutną buzią, Przebieg: 1. Przywitanie dzieci i zaproszenie do wspólnych zabaw. 2. „Numerowanie schodów" –nauczyciel prezentuje dzieciom schody ze styropianu. Nauczyciel proponuje „Policzmy schody i je ponumerujemy je". Chętne dziecko przypina na kolejne stopnie kartoniki z cyfrą od 1 do 7: jeden, dwa, trzy, cztery itd. Wszyscy wspólnie ustalają ile jest chodów. Kolejne dziecko chętne jeszcze raz wskazuje kolejno ponumerowane schody i określa każdy schodek liczebnikiem porządkowym: pierwszy, drugi, trzeci, czwarty itd. 3. „Miś na schodach" – nauczyciel zwraca się do dzieci: „Nasz miś będzie wchodził po schodach i liczył z wami wszystkimi schody.Idziemy razem z misiem po schodach, patrzymy na kartoniki, liczymy i lekko tupiemy. Mówimy: pierwszy -tupiemy, drugi - tupiemy, trzeci – tupiemy. - Jesteśmy u góry. Schodzimy w dół, patrzymy na kartoniki. Liczymy i tupiemy i mówimy: siódmy - tupiemy, szósty — tupiemy, piąty– tupiemy. Nauczycielka prosi dzieci, aby usiadły na dywanie i wykonały kolejne zadanie. - Teraz miś jest na dole. Miś wchodzi na schody i zatrzymuje się na którymś stopniu. Nauczycielka pyta dzieci „na, którym schodku zatrzymał się miś?". Następnie nauczyciel zaprasza chętne dziecko do zabawy i szepcze dziecku do ucha „posadź misia na piątym stopniu Niech miśprzeczyta liczbę na kartoniku ... Na którym stopniu siedzimiś? ... Dobrze, na piątym stopniu.Następnie kolejne chętne dziecko wykonuje polecenie nauczyciela: „schodź powoli z misiem i czytaj numery stopni, bo musimy wiedzieć, które sąniżej od tego, na którym siedzi miś (czwarty, trzeci, drugi, pierwszy . . . )". Powtarzamy zabawę jeszcze raz. Nauczycielka prosi dziecko: „posadź misia na drugim stopniu Niech miśprzeczyta liczbę na kartoniku ... Na którym stopniu siedzimiś? ... Dobrze, na drugim stopniu.Kolejne dziecko wykonuje polecenie nauczyciela: „miś powoli wchodzi po schodach, a ty pomóż misiowi odczytać numery stopni, bo musimy wiedzieć, które sąwyżej od tego, na którym siedzi miś (trzeci, czwarty, piąty, szósty... )". 4. Zabawa dydaktyczna „Dom misia". Zabawa „Miś jeździ windą" – utrwalanie liczebników porządkowych w zakresie 7. Nauczycielka zaprasza dzieci ponownie do wspólnej zabawy. Mówi dzieciom, że miś strasznie zmęczył się chodzeniem po schodach, dlatego poprosił ją by pomogła mu zbudować dom z windą. Na brystolu nauczycielka pokazuje narysowany dom i wyjaśnia dzieciom: to jest dom (pokaz wyrazu „dom", podział na sylaby i głoski, dom ma piętra (pokazuje poziome kreski). Piętra trzeba ponumerować: pierwsze, drugie... (numeruje). Wysoki to dom. Siedmiopiętrowy. A może ktoś dorysuje kwiatka, drzewo obok domu. Obiecałam misiowi też windę. To jest winda (pokazanie windy), którą będzie jeździć miś i inni mieszkańcy. Na pierwszym piętrze mieszka żaba (przypina sylwety żaby), na drugim piętrze jest KINO (przypina wyraz „kino"), na trzecim piętrze mieszkają pieski... (itd. do piętra siódmego nakleja sylwety i obrazki różnych postaci). Wszystko gotowe. Zaczynamy zabawę. Miś chce zabrać wszystkie zwierzątka na spacer, pomożemy mu w tym. Nauczycielka pyta chętne dziecko: Jak myślisz po jakie zwierzątko chce jechać miś? Na które piętro? ... Dobrze. Już jesteś, a więc możemy zabrać pieski na spacer. Zabawa toczy się dopóki miś zabierze wszystkie zwierzątka na spacer. 5. Zebranie i zwerbalizowanie doświadczeń w zakresie numerowania,wskazywania wybranych obiektów w ponumerowanej serii i ustalaniewszystkich poprzednich i następnych Dzieci siedzą przy stolikach. Każde ma do dyspozycji 7 paseczków kartonui mały krążek. Nauczycielka organizuje zadanie: - Każdy z was ma przed sobą kartkę papieru. Trzeba na niej ułożyć schody. Schody układa się z paseczków. Zaczynamy od najmniejszego i układamy na krescepoczynając od kropki, z lewej strony kartki - Numerujemy schody. Macie kartoniki z liczbami. Trzeba wskazać palcemstopnie i numerować je przyklejając pod każdym kartonik z liczbą. Ten pierwszy ...ten drugi ... ten trzeci Jest to pokazane na rysunku: - Gotowe. Widzę, że schodki są już ułożone i ponumerowane. - Na tackach są kółeczka - to piłeczki, będą skakały po schodach. - Piłeczka zatrzymała się na trzecim stopniu. Proszę położyć tam kółko. Proszę kto powie jakie są kolejne stopnie?. Zabawę powtarzamy kilka razy nazywając schody do przodu i do tyłu. 6. Zakończenie zajęć. 7. Ewaluacja zajęć : Dzieciom, którym podobały się zajęcia przyklejają sobie naklejkę uśmiechniętą, tym dzieciom, którym najęcia się nie podobały przyklejają smutną.
|