Scenariusz
Temat: Jesienne zabawy przygotowujące do nauki czytania i pisania Cel ogólny: Doskonalenie umiejętności przygotowujących do nauki czytania i pisania. Cele szczegółowe:
Cele operacyjne (dziecko):
Obszary PPWP: Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania (14). Wspieranie dzieci w rozwoju czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia (4). Wspomaganie rozwoju mowy dzieci (3). Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i unikaniu zagrożeń (11). Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt (12). Metody: pedagogika zabawy, metoda P. Dennisona, samodzielne doświadczenia dzieci, słowna, oglądowa Formy pracy: z całą grupą, indywidualna Pomoce: ilustracje, napisy, klamerki, dywaniki, kasztany, karta do pracy indywidualnej, gazety, obręcze, trójkąt muzyczny, obrazek przedstawiający późną jesień ,farba do malowania palcami, karton do ewaluacji, naklejki-nagrody, klej, kredki. Przebieg zajęcia: 1.Powitanka – rymowanka „Mało nas, mało nas Żeby dzień wesoły był” (obrót wokół własnej osi) 2.„Moja litera” – na dywanie w półkolu ułożone są kartoniki z literami. Dziecko odszukuje literę, którą zaczyna się jego imię i siada przed nią na dywanie. 3.„Jesień” – rozmowa w oparciu o obrazek oraz własne obserwacje dzieci na temat charakterystycznych cech późnej jesieni. Dzielenie słowa JESIEŃ na sylaby. Globalne czytanie wyrazu JESIEŃ. 4.Hu, hu, ha – zabawa rytmizująca Hu, hu, ha 2x (wyklaskiwanie) 5.„Wyrazowy jeżyk” – Nauczyciel mówi zdania związane z jesienią. Dziecko przypina tyle klamerek do kartonika, ile słyszy wyrazów w zdaniu np. Jeż ma kolce. Kasia ma duży, kolorowy parasol. Jesienią bardzo często pada deszcz. Przedszkolaki zbierają okrągłe, brązowe kasztany. Dzieci puszczają kolorowe latawce. 6.„Jesienny wiatr” – ćwiczenia oddechowe. Dzieci z kawałków gazety formują kule. Na dywanie rozłożone są obręcze. Dzieci dmuchają kule papierowe tak, aby skierować je do obręczy. 7.„Sylabowe kasztany” – dzieci siedzą na dywanie, przed nimi dywaniki i kasztany. Nauczyciel mówi słowa, dziecko układa na swoim dywaniku tyle kasztanów ile słyszy sylab, np. KASZTANY, PARASOL, ORZECHY, WIATR, JEŻ, itp. 8.„Co kojarzy się z jesienią?” – na dywanie leżą obręcze, w nich różne obrazki. Dzieci spacerują po dywanie przy dźwiękach trójkąta i oglądają obrazki. Na przerwę w muzyce siadają wokół obręczy, w których są obrazki kojarzące się z jesienią. Chętne dzieci wyszukują wyrazy rozłożone na dywanie i podpisują wybrany obrazek, np. PARASOL, KROPLE, JEŻ, LATAWIEC. 9.„Kapturek myśliciela” – ćwiczenie kinezjologii Dennisona. 10.„Parasol” – praca indywidualna. Łączenie kropek, ozdabianie powstałej sylwety, podpisanie obrazka. Nagroda za pracę – naklejka z uśmiechniętą buzią. 11.Zakończenie – ocena zachowania i aktywności dzieci 12.Karton ze słońcem i chmurą. Jeżeli dziecko zadowolone jest z zajęć, dobrze się bawiło, odbija swój kciuk pod słońcem, jeżeli nie to pod chmurą. |