Scenariusz zajęć w grupie dzieci 4-letnich.
Temat zajęcia: „Jesienne dni tygodnia– zabawy w rytmy"
Obszar podstawy programowej: • Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych (1):
1) obdarza uwagą dzieci i dorosłych, aby rozumieć to, co mówią i czego oczekują; grzecznie zwraca się do innych w domu, w przedszkolu, 2) przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych; • Wspomaganie rozwoju mowy oraz innych umiejętności komunikacyjnych dzieci (3): 1) zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, stara się mówić poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym i składniowym; 2) mówi płynnie, niezbyt głośno, dostosowując ton głosu do sytuacji lub komunikuje się w inny zrozumiały sposób; 3) uważnie słucha, pyta o niezrozumiałe fakty i formułuje dłuższe wypowiedzi o ważnych sprawach; • Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci (5): 4) uczestniczy w zajęciach ruchowych, • Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną (13): 1) liczy obiekty i odróżnia błędne liczenie od poprawnego; 6) zna stałe następstwo dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, • Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania (14): 2) potrafi uważnie patrzeć (organizuje pole spostrzeżeniowe), aby rozpoznać i zapamiętać to, co jest przedstawione na obrazkach; 4) interesuje się czytaniem, 5) słucha np. wiersza Treści programowe: • Motywowanie do zgodnego udziału w życiu grupy przedszkolne. • Wdrażanie do samodzielności i kulturalnego zachowania. • Rozwijanie wrażliwości słuchowej. • Rozwijanie umiejętności porozumiewania się. • Motywowanie do dbałości o sprawność fizyczną. • Rozwijanie umiejętności zapewniających bezpieczeństwo sobie i innym. • Rozwijanie umiejętności dostrzegania i rozumienia rytmów. • Pomaganie dzieciom w przygotowaniu się do czytania.
Cel główny: Utrwalanie następstw dni tygodnia. Cele szczegółowe: • Dostrzeganie stałego następstwa dni i nocy. • Utrwalanie następstw dni tygodnia. • Przemienność kolejno następujących po sobie dni tygodnia. • Kształtowanie umiejętności przeliczania-rozszerzanie zakresu przeliczania i ustalenie ile jest policzonych elementów. • Wyzwolenie wielostronnej aktywności dzieci przez przyswajanie, odkrywanie, przeżywanie, działanie Cele operacyjne: • Wymienia dni tygodnia. • Uważnie słuch czanego wiersza przez nauczyciela, • Odpowiada na pania doczące wiersza, • Dopasowuje ilustrację do odpowiednich dni, • Dostrzega rytm i stałe następstwa czasu w powtarzających się dniach tygodnia, • Przelicza dni tygodnia liczebnikami porządkowymi z pomocą nauczyciela, • Nazywa kolejne dni tygodnia, • Wie ile tydzień ma dni, z pomocą nauczyciela potrafi ułożyć je w kolejności, • Myśli logicznie i samodzielnie
Metody: Słowna- wypowiedzi dzieci, rozmowa Oglądowe – pokaz, obserwacja Czynne – zadań stawianych do wykonania Aktywizująca– samodzielnych doświadczeń Formy pracy: • indywidualna • zbiorowa Środki dydaktyczne: Karki białe i granatowe, nazwy dni tygodnia, wiersz, obrazki do wiersza, arkusz papieru, taśma samoprzylepna,
Przebieg zajęcia:
1. Powitanie w kręgu: - witam dziewczynki (machają ręką) - witam chłopców (machają ręką) - witam wszystkich, którzy lubią bawić się w przedszkolu (machają wszyscy)
2. Wprowadzenie dzieci do tematu zajęć poprzez wspólne wymienianie dni tygodnia. Wspólne ułożenie „dni tygodnia"- dostrzeganie stałego następstwa dni i nocy (układanie kolejno karki białej dzień, karki granatowej – noc). Nauczyciel wymawia kolejno dni tygodnia. Zadaniem dzieci jest ułożenie w odpowiedniej kolejności. Przeliczanie dni tygodnia liczebnikami porządkowymi z pomocą nauczyciela. 3. Przedstawienie wiersza autorstwa nauczyciela „Co robią jesienią dni tygodnia"
Gdy tylko jesienny deszczyk mży i słonko na niebie lśni, bawią się jesienią tygodnia dni. Poniedziałek – bawi się liśćmi. Wtorek – robi z kasztanów ludziki. Środa- szuka koloru pomarańczowego. Czwartek - żółtego. A piątek brązowego. Sobota się wcale nie nudzi, bo deszczyk bardzo lubi i woła niedzielę: „Hej baw się z nami będzie weselej!" Niedziela, chętna do zabawy parasol bierze bo wie, że deszczyk jesienią czasami z nieba leje.
4. Rozmowa na temat wiersza, dopasowywanie poszczególnych obrazków do dni tygodnia w odpowiedniej kolejności. Dostrzegają przy tym powtarzalność dni tygodnia.
5. Gimnastyka dni tygodnia – zabawa ruchowa. Gimnastyka – dobra sprawa, co dzień wszystkim radość sprawia. Gdy poniedziałek się zaczyna, trening tydzień rozpoczyna. We wtorek dwa podskoki, środa lubi kroki w boki. Czwartek kręci dwa kółeczka, no a w piątek jaskółeczka. A w sobotę szybko dwa przysiady, a niedziela robi ślady. I tak przez tydzień cały, dni tygodnia wciąż szalały!
6. Zakończenie zajęć – ewaluacja. Rysowanie uśmiechniętej buzi (zajęcia podobały się) lub smutnej (zajęcia nie podobały się) na arkuszu papieru z podpisem dnia w którym odbyły się zajęcia.
|