SCENARIUSZ ZAJĘCIA Z ZAKRESU EDUKACJI PLASTYCZNEJ W DNIU 17.12.2014r.
Grupa: 3– latki
Prowadząca: mgr Małgorzata Trojnar
Temat: „Szopka bożonarodzeniowa”
Obszar podstawy programowej:
-
obdarza uwagą dzieci i dorosłych, aby rozumieć to, co mówią i czego oczekują; grzecznie zwraca się do innych w domu, w przedszkolu,
-
przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych;
-
zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, stara się mówić poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym i składniowym;
-
mówi płynnie, niezbyt głośno, dostosowując ton głosu do sytuacji lub komunikuje się w inny zrozumiały sposób;
-
uważnie słucha, pyta o niezrozumiałe fakty i formułuje dłuższe wypowiedzi o ważnych sprawach;
-
Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci (5):
4) uczestniczy w zajęciach ruchowych,
-
Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne (9):
-
umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych środków wyrazu (takich jak kształt i barwa) w postaci prostych kompozycji i form konstrukcyjnych,
-
potrafi uważnie patrzeć (organizuje pole spostrzeżeniowe), aby rozpoznać i zapamiętać to, co jest przedstawione na obrazkach;
-
dysponuje sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową potrzebną do rysowania, wycinania i nauki pisania;
Treści programowe:
-
Motywowanie do zgodnego udziału w życiu grupy przedszkolnej,
-
Motywowanie do radzenia sobie w trudnych sytuacjach,
-
Rozwijanie wrażliwości słuchowej,
-
Ćwiczenie oddechu,
-
Usprawnianie narządów artykulacyjnych,
-
Rozwijanie umiejętności porozumiewania się,
-
Motywowanie do dbałości o sprawność fizyczną,
-
Motywowanie do wypowiadania się w różnych technikach plastycznych oraz rozwijanie wrażliwości na kształty i kolory,
-
Pomaganie dzieciom w przygotowaniu się do czytania,
-
Pomaganie dzieciom w przygotowaniu się do pisania,
Cele ogólne:
-
wywołanie radosnego nastroju spowodowanego zbliżającymi się świętami,
-
wspomaganie rozwoju mowy,
-
rozwijanie sprawności manualnej,
Cele szczegółowe:
-
powtórzenie informacji dotyczących pory roku: zima
-
wprowadzenie nazw symboli związanych ze Świętami Bożego Narodzenia,
-
wspomaganie rozwoju mowy poprzez ćwiczenia oddechowe i ortofoniczne,
-
rozwijanie sprawności manualnej,
-
wspomaganie dzieci w rozwoju zdolności do skupienia uwagi, spostrzegania oraz świadomego zapamiętywania i odtwarzania.
-
wzbogacanie słownika czynnego dzieci o nowe zwroty.
Cele operacyjne– dziecko:
-
rozumie polecenia nauczyciela i wykonuje je,
-
swobodnie wypowiada się na określony temat
-
wypowiada się an temat ilustracji,
-
chętnie bierze udział w zabawach ruchowych,
-
nazywa elementy charakterystyczne dla Świąt Bożego Narodzenia,
-
rozwija logiczne myślenie,
-
improwizuje ruchem nazwane elementy,
-
porównuje ilustracje z szopką i dokłada brakujące elementy,
-
naśladuje głosem i ruchem zwierzęta,
-
z pomocą nauczyciela składa szopkę bożonarodzeniową z papierowych elementów
Metody:
Słowna- wypowiedzi dzieci, rozmowa Oglądowe – pokaz, obserwacja Czynne – zadań stawianych do wykonania Aktywizująca– samodzielnych doświadczeń
Formy pracy:
Środki dydaktyczne: ilustracje: zima, szopka, rurki do napojów, płatki śniegu z papieru, żyłka, pudełko, gwiazda, bombka choinkowa, Jezusek, choinka, aniołek, szopka z papieru, zwierzątka z papieru, odtwarzacz CD, płyta CD, choinki: uśmiechnięta i smutna, naklejki, kredki, wata, klej.
-
Powitanie w kręgu: - witam dziewczynki (machają ręką) - witam chłopców (machają ręką) - witam wszystkich, którzy lubią bawić się w przedszkolu (machają wszyscy)
-
Rozmowa na temat ilustracji zimowej: - jaka pora roku jest na ilustracji? - co wskazuje na to, że to zima? Dzieci swobodnie wypowiadają się na temat obrazka.
-
Ćwiczenie oddechowe – „Płatki śniegu”. Wydłużanie toru oddechowego wspomagającego prawidłowy rozwój mowy. Dmuchanie przez długie słomki do napojów na papierowe płatki śniegu zawieszone na żyłce.
-
„Zaczarowane pudełko” Dzieci siedzą w kole. Prowadząca pokazuje „zaczarowane pudełko”, w którym ukryte są świąteczne skarby. Mówi, że lubi zaglądać do tego pudełka, bo skarby w nim ukryte przypominają jej o najpiękniejszych w roku świętach – Świętach Bożego Narodzenia. Pyta dzieci, czy chcą zobaczyć co w nim jest? Dzieci wyjmują po kolei „skarby”, nazywają je. Improwizacja ruchowa nazwanych elementów (gwiazda- składanie i rozkładanie dłoni, bombka – rysowanie w powietrzu kształtu koła, Jezusek- kołysanie dziecka i śpiewanie aaaaa, choinka – naśladowanie ubierania choinki ze wspięciem na palce, aniołek – machanie skrzydełkami (rękami). Wprowadzenie dzieci w temat zajęć poprzez opowiedzenie krótkiej historii narodzin Jezusa. Wprowadzenie określenia szopka bożonarodzeniowa.
-
„Popatrz, ułóżmy tak samo” – zabawa dydaktyczna; wspomaganie u dzieci zdolności do organizacji pola spostrzeżeniowego celem lepszego zapamiętywania. Nauczyciel prezentuje ilustrację przedstawiającą szopkę bożonarodzeniową. Na dywanie leży taka sama szopka z brakującymi elementami. Dokładanie elementów do szopki (zwierzątek).
Ćwiczenia ortofoniczne wspomagające rozwój mowy - nazywanie zwierząt i naśladowanie ich odgłosów i ruchów.
-
Ewaluacja: naklejanie kolorowej naklejki na szablon uśmiechniętej choinki i smutnej przy piosence „Grająca choinka”.
-
Zaproszenie dzieci w małych grupach do przygotowania małych elementów szopki: kolorowania krowy i osła, wyklejanie owieczek watą.
|