Scenariusz zajęć koleżeńskich prowadzonych w grupie dzieci 5-6 letnich
Opracowanie i prowadzenie: mgr M. Jabłońska
Temat: Zabawy i ćwiczenia przygotowujące do nauki czytania i pisania
Cel główny:
- Doskonalenie umiejętności przygotowujących do nauki czytania i pisania
Cele szczegółowe:
- Kształcenie umiejętności analizy i syntezy wzrokowo-słuchowej
- Przypomnienie i utrwalenie poznanych liter
- Kształcenie umiejętności układania wyrazów z rozsypanki literowej
- Kształcenie umiejętności czytania prostych wyrazów i zdań
- Doskonalenie sprawności grafomotorycznej
Cele operacyjne (dziecko):
- Rozumie polecenia i umie je wykonać
- Doskonali umiejętność analizy i syntezy
- Koncentruje uwagę, rozwija pamięć i zdolność kojarzenia
- Potrafi nazywać litery, odczytuje wyrazy, proste zdania
- Układa wyrazy z rozsypanki literowej
- Koloruje obrazki, pisze po śladzie swoje imię
Treści programowe:
- Rozwijanie analityczno-syntetycznych funkcji wzrokowych i słuchowych na podstawie wyrazów
- Utrwalenie wielkich i małych liter drukowanych i pisanych, czytanie wyrazów, prostych zdań
Obszary PPWP:
- Wspomaganie rozwoju mowy dzieci (3)
- Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania (14)
- Wspomaganie rozwoju intelektualnego wraz z edukacją matematyczną (13)
Metody: pedagogika zabawy, elementy metody P. Dennisona, samodzielnych doświadczeń dzieci, słowna, oglądowa
Formy pracy: z całą grupą, indywidualna
Środki dydaktyczne: chusta animacyjna, rozsypanka literowa dla każdego dziecka, karty pracy dla każdego dziecka, wyrazy, ilustracje, sylwety kolorowych kwiatków, bębenek, szarfy, żetony, litery drukowane, emblematy z sylabami, kosze z napisami TAK/NIE, płyta CD, magnetofon
Przebieg:
- Powitanie
- Zabawa integracyjna z chustą animacyjną. Dzieci stoją w kole trzymając chustę. N. wywołuje dzieci, które będą przechodzić pod chustą, np. Witam wszystkich, których imię zaczyna się na … , Witam wszystkich, których imię kończy się na …, Witam wszystkich, którzy w swoim ubraniu mają kolor, który zaczyna się na…
- „Ile dźwięków słyszałeś?” – zagadki słuchowe.
Dzieci mają przed sobą szarfy i żetony. N. uderza w bębenek odwrócona tyłem do dzieci. Dzieci przeliczają liczbę dźwięków, po czym układają odpowiednią liczbę żetonów w szarfie.
- „Imiona”
Dzieci stoją w kole, prowadząca pyta: „Jak mama woła dziecko?” ; O – la, Ma – dzia, Mi – chał. N. rzuca piłkę do wybranego dziecka, które wymawia swoje imię sylabami. Zadajemy dzieciom pytanie „Jak nazywamy wymieniane części słów?” (sylaby)
- „Jakiej litery brakuje”
N. prezentuje wyraz z rozsypanki literowej, w którym brakuje jednej litery. Dzieci uzupełniają brakującą literę, odczytują wyraz.
- „Sylabowe układanki” – zabawa dydaktyczno-ruchowa
Dzieci otrzymują emblematy z sylabami. Sylaby składające się na ten sam wyraz mają taki sam kolor tła, np. PA-RA-SOL, SA-MO-LOT itp. Dzieci swobodnie poruszają się w rytm muzyki. Na sygnał N. dobierają się w zespoły według koloru tła sylab. Następnie w każdej grupie tak się ustawiają, aby z sylab powstał wyraz. Chętne dziecko próbuje go odczytać. Przy powtórzeniu zabawy dzieci wymieniają się emblematami.
- „Podpisujemy obrazki”
N. na tablicy umieszcza obrazki. Na dywanie rozłożone są wyrazy – podpisy do tych obrazków. Chętne dzieci wyszukują wyrazy, odczytują i podpisują odpowiedni obrazek.
- „Rowerek myśliciela”
Podnosimy ręce i głowę do góry, obejmujemy głowę dłońmi i podtrzymujemy ją. Prawym łokciem dotykamy lewego kolana, potem lewym łokciem prawego kolana, itd. Oddychamy rytmicznie. Ćwiczenie to podnosi umiejętność czytania, słuchania, pisania, rozwija zdolności matematyczne.
- Praca indywidualna
Każde dziecko otrzymuje kartę pracy z ilustracją oraz kopertę z rozsypanką literową. Dziecko podpisuje kartę pracy pisząc swoje imię po śladzie. Następnie kolorują obrazek i podpisują go przyklejając litery z rozsypanki. Za poprawnie wykonane zadanie otrzymują naklejkę z uśmiechniętą buzią.
- Ewaluacja „Kwiatek Ci powie” Każde dziecko otrzymuje sylwetę kwiatka. Jeżeli z zajęcia jest zadowolone wkłada kwiatek do pojemnika z napisem TAK. Jeżeli nie, to do pojemnika z napisem NIE.
- Zakończenie
|