Scenariusz zajęć z zakresu edukacji muzycznejTemat: Kocie zabawy – zabawy przy piosence Kicia Data: 16.04.2014 r Grupa wiekowa: 3,4 latki latki Prowadząca: mgr Marzena Skirak Obszar podstawy programowej: 8. Wychowanie przez sztukę: muzyka, taniec, śpiew i pląsy. 1.) śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru, chętnie uczestniczy w zbiorowym śpiewie, w tańcach i muzykowaniu; 2.) dostrzega zmiany dynamiki, tempa i wysokości dźwięku utworu muzycznego, wyraża je pląsając i tańcząc; 3.) tworzy muzykę, korzystając z instrumentów perkusyjnych ( oraz innych przedmiotów), a także improwizuje ją ruchem; 4.) w skupieniu słucha muzyki Treści programowe / zadania: ü Słuchanie piosenek śpiewanych na żywo i odtwarzanych z nośników elektronicznych ( piosenki dziecięce, zabawy ze śpiewem). ü Nauka piosenek na pamięć, w tym prostych piosenek ludowych ( śpiewanie zbiorowe i indywidualne). ü Ilustrowanie ruchem treści piosenek gestem, próby inscenizowania treści ü Odtwarzanie elementów tanecznych przy piosenkach ( poruszanie się w kole wiązanym, w parach) ü Rozpoznawanie znanych piosenek po melodii ü Odtwarzanie rytmu za pomocą ruchu ciała, instrumentów lub przyborów ü Reagowanie na przerwę i pauzę w muzyce oraz umowne sygnały dźwiękowe ü Doskonalenie umiejętności świadomego rejestrowania i identyfikowania słyszanych dźwięków ( zagadki słuchowe, odgłosy otoczenia) ü Słuchanie muzyki relaksacyjnej w momentach odpoczynku, wyciszania Cele ogólne:
Cele szczegółowe:
Cele operacyjne: - reaguje na zmianę tempa i dynamiki utworu - śpiewa nową piosenkę - odpowie na pytania związane z treścią piosenki - porusza się estetycznie przy muzyce - rozpoznaje melodie poznanych piosenek - rytmizuje tekst piosenki, klaszcze, tupie itp. - zagra rytm piosenki na instrumencie - aktywnie uczestniczy w zabawie muzycznej ilustrowanej ruchem Metody: Percepcyjne, odtwarzania, aktywności ruchowo - muzycznej Formy pracy:
Środki dydaktyczne: bębenek, płyta CD nagrania psa i kota, nagranie muzyki relaksacyjnej, opaska – kotek, maskotka kotek, obrazki: kotek smutny, kotek wesoły, kłębki waty
Przebieg: Zagadka o kotku Syty i zadowolony,
Dzieci – kotki chodzą na czworakach po sali, cichutko miaucząc. Na dźwięk bębenka zatrzymują się i robią koci grzbiet. Dwa uderzenia w bębenek są sygnałem do ponownego czworakowania.
O jakim zwierzątku była mowa w piosence? Co ono robiło?
Dzieci tworzą koło wiązane i poruszają się po jego obwodzie; w środku koła, w przeciwną stronę niż dzieci chodzi Kicia w opasce z rysunkiem kota. Przy słowach Miau w ogródeczku – kicia kołysze się na boki. Przy słowach Przy pieseczku naśladuje głaskanie pieska, a następnie wybiera inne dziecko, które wciela się w rolę kota. W czasie drugiej zwrotki dzieci w kole poruszają się w przeciwna stronę. Przy słowach Miau w komóreczce, Kicia śpiewa przykucając robiąc z rąk daszek nad głową; przy słowach Przy piłeczce podskakuje jak piłeczka.
Dzieci kotki swobodnie chodzą po sali na czworakach w rytmie muzyki granej z płyty CD. Podczas przerwy w muzyce zwijają się w kłębuszki i naśladują śpiącego kotka. Głośny sygnał muzyczny na tamburynie oznacza pobudkę. Kotki wolno wstają i siadają na podłodze i wykonują czynności zgodnie z poleceniem nauczyciela np. Kotki przeciągają się, mrucząc wesoło, np. Kotki czyszczą łapą futerko, np. piją mleczko itp. Np. Kotki robią koci grzbiet
10. Ewaluacja obrazki kotek – wesoły, kotek – smutny. Dzieciom, którym podobało się zajęcia podchodzą do kotka wesołego, a tym którym się nie podobało podchodzą do kotka smutnego. |