SCENARIUSZ ZAJĘCIA Z ZAKRESU EDUKACJI RUCHOWEJ I ZDROWOTNEJGrupa: 5,6 – latki Prowadząca: mgr Małgorzata Trojnar Temat: „Kolorowa gimnastyka” – zestaw ćwiczeń z wykorzystaniem sprzętu sportowego. Zadanie i obszar akcji „Ćwiczyć każdy może”: Zadanie nr 1 - Ruch w przedszkolu Obszar podstawy programowej:
2.4) samodzielnie ubiera się i rozbiera, dba o osobiste rzeczy i nie naraża ich na zgubienie lub kradzież;
5.3) jest sprawne fizycznie lub jest sprawne w miarę swoich możliwości, jeżeli jest dzieckiem mniej sprawnym ruchowo;
8.2) dostrzega zmiany dynamiki, tempa i wysokości dźwięku utworu muzycznego, wyraża je, pląsając lub tańcząc; Treści programowe:
Zabawy i gry skoczne, ćwiczenia gimnastyczne z przyborami typowymi (szarfy, piłki, woreczki), prawidłowa postawa ciała, ćwiczenia zwinności koordynacji ruchów doskonalenie podań i chwytów, ćwiczenia czucia postawy ciała w przestrzeni z wykorzystaniem reakcji równoważnych, wzmacnianie mięśni grzbietu i brzucha, utrwalanie nawyku prawidłowej
Zabawy z zakresu techniki ruchu, zabawy uwrażliwiające na różne elementy muzyki, Cele ogólne:
Cele szczegółowe:
Cele operacyjne– dziecko:
Metody: Czynne – zadań stawianych do wykonania, ćwiczeń utrwalających, Formy pracy:
Środki dydaktyczne: odtwarzacz CD, płyta CD, szarfy, drążek gimnastyczny, woreczki gimnastyczne, tunel, piłki, chusta animacyjna, Przebieg: I Część wstępna: 1. Powitanie: 3. Zapoznanie z tematem zajęć. II Część główna 1. Rozdanie dzieciom szarf. Dzieci siedzą w kole, nauczyciel kolejno rozdaje szarfy. Ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem szarf:
Odkładanie szarf wyznaczone miejsce. Dzieci chodzą w kole i kolejno nakładają swoją szarfę na drążek.
- Dzieci stawiają stopę na woreczku gimnastycznym. Na dany sygnał podnoszą woreczek palcami stopy. Ćwiczenie wykonują raz jedną, raz drugą stopą.
3. Ćwiczenia w parach z wykorzystaniem piłek:
Dzieci w parach w rytm muzyki wykonują polecenia, które nauczyciel podaje w trakcie pauzy w muzyce: - trzymanie w parach piłki dłońmi, - trzymanie w parach piłki brzuchami, - trzymanie w parach piłki czołami, Po zakończonej zabawie dzieci odrzucają piłki do nauczyciela. III Część końcowa:
SCENARIUSZ ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH PRZEPROWADZONYCH W GRUPIE DZIECI 5-LETNICH „BAJKOLANDIA”Temat: Ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem niekonwencjonalnych przyborów - gazety. Prowadząca zajęcia: Beata Mikłasz, Małgorzata Jabłońska Czas trwania: 30 minut Miejsce: sala gimnastyczna Liczba uczestników: 30 dzieci Zadanie i obszar akcji „Ćwiczyć każdy może”: Zadanie nr 1 - Ruch w przedszkolu Treści Podstawa Programowej: 5.Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci 5.4 uczestniczy w zajęciach ruchowych, w zabawach i grach w sali gimnastycznej 2. Kształtowanie czynności samoobsługowych 2.4 samodzielnie ubiera się i rozbiera, dba o osobiste rzeczy Treści programowe: Cel ogólny:
Cele szczegółowe:
Cele operacyjne:
Przybory: gazety. Forma: indywidualna, zbiorowa Metody: instrukcja, pokaz, zadań stawianych dziecku, ćwiczeń. Przebieg zajęcia: Część wstępna 1. Czynności organizacyjno – porządkowe. Dzieci poruszają się po sali w dowolny sposób, między rozłożonymi gazetami. Na polecenie prowadzącej zatrzymują się i każde dziecko podnosi gazetę. 2. Zabawa ożywiająca. Bieg z wymijaniem i potrząsaniem gazetami trzymanymi oburącz w górze. Na mocne uderzenie w tamburyno i zapowiedź „burza” dzieci zatrzymują się i przyjmując dowolną pozycję – chronią się przed zamoknięciem wykorzystując gazetę. 3. Ćwiczenie zwinnościowe – podrzucanie rozłożonej gazety w górę i naśladowanie ciałem ruchu jej spadania. Część główna 1. Stanie w rozkroku, trzymanie oburącz złożonej gazety – w skłonie w przód wymachy gazetą w tył i w przód. Po kilku ruchach wyprost i potrząsanie gazetą w górze. 2. Klęk podparty, dłonie na gazecie, skierowane palcami do wewnątrz – przy zgiętych 3. W leżeniu przodem unieść gazetę trzymaną za końce oburącz (ręce zgięte 4. Usiąść na złożonej gazecie, odepchnąć się piętami i rękami, zakręcić wkoło („karuzela”), a następnie odpychając się rękami z boku, a piętami z przodu wszyscy poruszają się w dowolnych kierunkach (powtarzamy ćwiczenie łącznie 3 – 4 razy – „karuzelę” i poślizg). 5. Położyć gazetę na podłodze, zwinąć ją po przekątnej w rulon i przeskakiwać przez nią bokiem z jednej strony na drugą, od jednego do drugiego końca. 6. W staniu, rulonik trzymany za końce z przodu – przełożyć nogę przez rulonik, wytrzymać stanie jednonóż wykonując dowolne ruchy wzniesioną nogą, a następnie tą samą drogą przejść do pozycji wyjściowej (ćwiczenie wykonywać prawą i lewą nogą na zmianę). 7. Improwizacja ruchowa – dzieci, wykorzystując rulonik, naśladują różne ruchy – szermierza, oszczepnika, zamiatacza ulic i inne. 8. Odtwarzanie figur geometrycznych – dzieci biegają w różnych kierunkach, a na sygnał dobierają się trójkami i swoje ruloniki układają w ten sposób, żeby utworzył się trójkąt, następnie siadają skrzyżnie przed wierzchołkami trójkąta. Na inny sygnał łączą się w czwórki i układają kwadraty (zabawę należy powtórzyć kilka razy). 9. Ugnieść gazetę tak, aby powstała kula (piłeczka) – rzuty i chwyty kulki w miejscu, wchodzie, w biegu, rzuty i chwyty z dodatkowymi zadaniami, np.: przed chwytem klasnąć, dotknąć ręką podłogi, zakręcić „młynka” rękami, wykonać obrót itp. 10. W leżeniu przodem – przetaczanie kulki z ręki do ręki, podrzucanie kulki oburącz 11. „Przesuwanka” – skacząc na jednej nodze - przesuwanie kulki stopą w różnych kierunkach (ćwiczyć skacząc na prawej i lewej nodze). Część końcowa - ćwiczenia korektywne i uspokajające 1. Marsz we wspięciu na palcach z kulką na głowie i przejście do siadu skrzyżnego. 2. W siadzie skrzyżnym – skręty głową w prawo w tył i w lewo w tył. 3. W siadzie podpartym, kolana rozchylone, kulki między stopami – podrzucanie kulki stopami, chwyty rękami. 4. W marszu, kulki na dłoni (prawej, lewej) – ćwiczenie oddechowe – wdech nosem 5. Czynności porządkowe: odłożenie kulek na wyznaczone miejsce, omówienie zajęć, ocena aktywności i inicjatywy twórczej dzieci SCENARIUSZ ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH PRZEPROWADZONYCH W GRUPIE DZIECI 5-LETNICH „BAJKOLANDIA”Temat: Ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem niekonwencjonalnych przyborów - butelki plastikowe. Prowadząca zajęcia: Beata Mikłasz Czas trwania: 30 minut Miejsce: sala gimnastyczna Liczba uczestników: 30 dzieci Zadanie i obszar akcji „Ćwiczyć każdy może”: Zadanie nr 1 - Ruch w przedszkolu Treści Podstawa Programowej: 5.4 uczestniczy w zajęciach ruchowych, w zabawach i grach w sali gimnastycznej 2. Kształtowanie czynności samoobsługowych 2.4 samodzielnie ubiera się i rozbiera, dba o osobiste rzeczy Treści programowe: Cel ogólny:
Cele szczegółowe:
Cele operacyjne:
Przybory: butelki plastikowe. Forma:, praca z całą grupą, indywidualna Metody: instrukcja, pokaz, zadań stawianych dziecku, ćwiczeń Środki dydaktyczne: plastikowe butelki najlepiej jednakowej wielkości dla wszystkich dzieci Przebieg zajęcia: 1. Przekładanie butelki z ręki do ręki – z przodu, z tyłu, nad głową, pod kolanem. stojąc w miejscu, w chodzie i w biegu w różnych kierunkach. 2. Podrzuty butelki w górę i chwyt oburącz, jednorącz lub dowolnie .Po opanowaniu chwytów można wykonywać dodatkowe zadania przed chwytem: klaśnięcie w dłonie z przodu, z tyłu, wykonanie przysiadu, obrót wokół siebie w prawo, w lewo itp. 3. W staniu lub siadzie skrzyżnym – podbijanie butelki dłońmi, a następnie toczenie jej po wyciągniętych ramionach /ćwiczyć na zmianę podbijanie i toczenie/. 4. W staniu, butelka wzniesiona w górę trzymana oburącz – puścić butelkę i złapać zanim dotknie podłoża. 5. Stanie w rozkroku, butelka w górze trzymana oburącz – skłon w przód z dotknięciem butelką podłoża i wyprost z przeniesieniem butelki w górę nad głowę. 6. Stanie w rozkroku, butelka w górze trzymana oburącz – skłon w przód i zataczanie kół dookoła jednej i drugiej stopy – rysujemy ósemki /ruch powinien być ciągły, przekazywanie butelki z ręki do ręki zręczne/. 7. Siad skrzyżny, butelka na głowie, podtrzymywana palcami rąk – skręty tułowia w lewo i w prawo; po kilku powtórzeniach ćwiczenia wykonywać kilka rzutów i chwytów butelki. 8. Siad rozkroczny, butelka w górze trzymana oburącz – skrętoskłon do prawe4j stopy i próba przełożenia przez nią butelki. Wyprost i wykonanie skrętoskłonu do lewej stopy. Ćwiczenie powtarzamy kilka razy, zwracając uwagę na trzymanie butelki oburącz i nie zginanie kolan. 9. Siad klęczny, butelka przed kolanami, dłonie na butelce – odsuwanie butelki szybkim ruchem w przód i przysuwanie do kolan. 10. Leżenie przodem, ręce zgięte w łokciach, dłonie na podłożu przy barkach, butelka ustawiona w małej odległości od twarzy – głęboki wdech nosem i silny wydech ustami w stronę butelki. Ćwiczący powtarzają ćwiczenie, kilkakrotnie starając się silnym wydechem przewracać butelkę. 11. Leżenie przodem, butelka w jednej ręce – przekazywanie butelki ruchem okrężnym z ręki do ręki przed twarzą i za plecami w jednym i w drugim kierunku /cały czas ręce proste w łokciach. 12. Leżenie tyłem, butelka za głową w położeniu poziomym trzymana oburącz – jednoczesny wznos nóg i rąk i dążenie do spotkania stóp z butelką, a następnie powrót do pozycji wyjściowej. 13. Leżenie tyłem, butelka między stopami pionowo, ręce wzdłuż tułowia – przeniesienie nóg za głowę /leżenie przewrotne/ i dotknięcie butelką podłoża. Powtórzyć ćwiczenie kilka razy. 14. Leżenie tyłem, nogi wzniesione i zgięte, butelka między kolanami, ręce wzdłuż tułowia – skłon głowy w przód i podciągnięcie kolan w jej kierunku – czoło spotyka się z butelką – i powrót do pozycji wyjściowej. 15. Siad prosty podparty lub leżenie tyłem, butelka między stopami /pionowo/ - krążenie obunóż w prawo i w lewo, następnie krótki odpoczynek i powtórzenie ćwiczenia. 16. Siad prosty podparty, butelka w pozycji poziomej leży na nogach – wznos nóg – butelka toczy się w stronę brzucha – opuszczenie nóg i uniesienie bioder w podporze na rękach – butelka toczy się w kierunku stóp. Ćwiczenie należy wykonywać spokojnie, bez pośpiechu. Nie rezygnować i powtarzać kilka razy. 17. Siad skulny podparty, stopy na butelce – toczenie butelki palcami stóp w przód i w tył, następnie przetaczanie butelki między stopami od lewej do prawej, zwiększając stopniowo odległość. 18. Siad skulny podparty, butelka między stopami –rzuty butelki stopami, chwyty rękami dowolnym sposobem. Ćwiczący próbują również leżące butelki postawić z pomocą tylko stóp.. Ćwiczyć na zmianę: rzuty i chwyty oraz ustawianie butelek. 19. Butelka z tyłu, trzymana oburącz w dole – w biegu próba dotknięcia butelki palcami stóp lub piętami. 20. Postawa, butelka leży na podłodze – różne formy przeskoków przez butelkę: obunóż i jednonóż w przód, w tył, w bok, z półobrotami. 21. Siad skrzyżny, butelka na głowie poziomo, podtrzymywana palcami rąk – prowadzący podaje rytm na tamburynie, który dzieci starają się zapamiętać, a na sygnał wystukują go o podłogę butelkami. 22. Czynności porządkowe: odłożenie butelek na wyznaczone miejsce, omówienie zajęć, ocena aktywności i inicjatywy twórczej dzieci. Scenariusz zajęć ruchowych w tereniegrupa V „Misiolandia” mgr Małgorzata Jabłońska Temat: My się zimy nie boimy.
Cele szczegółowe:
Obszary podstawy programowej wychowania przedszkolnego: Zadanie i obszar akcji „Ćwiczyć każdy może”: Zadanie nr 1 - Ruch w przedszkolu Przebieg:
6. Powrót do przedszkola. Scenariusz zajęć ruchowych opracowanych i prowadzonych przez mgr Małgorzatę JabłońskąGrupa V „Misiolandia” Temat: Ruch dla zdrowia – ćwiczenia ruchowe opracowane w oparciu o Metodę Ruchu
Cele operacyjne:
Obszary Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego: Zadanie i obszar akcji „Ćwiczyć każdy może”: Zadanie nr 1 - Ruch w przedszkolu Obszar nr 1 – wychowanie fizyczne- zajęcia edukacyjne
Przebieg:
Scenariusz zajęć ruchowych w grupie dzieci 4,5 –letnichTemat: Zimowa olimpiada sportowa Grupa II - 4,5 –latki „Smerfolandia” Prowadząca zajęcia: Joanna Niedźwiecka-Cybulak Obszar podstawy programowej: 1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: zgodne funkcjonowanie w zabawi 5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej. Zagadnienia programowe: Dzieci 4 – letnie:
Dzieci 5-letnie:
Cel ogólny: Przybliżenie idei igrzysk sportowych poprzez aktywne uczestnictwo w zajęciach ruchowych Cele szczegółowe: - zapoznanie z wyglądem symbolu igrzysk olimpijskich - doskonalenie koordynacji ciała, poznanie własnego ciała - wzmocnienie napięcia mięśniowego - doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem oraz stosowania się do instrukcji słownej - kształtowanie postawy fair play oraz pożądanych postaw w działaniu indywidualnym - wdrażanie do współpracy w grupie - kształtowanie sprawności ruchowej oraz motoryki całego ciała
Cele operacyjne: - aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych - rozumie polecenia nauczyciela - prawidłowo reaguje na sygnał dźwiękowy - poprawnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne - uczy się współzawodnictwa - koncentruje uwagę na wykonaniu zadania - stosuje zasadę fair play - czerpie satysfakcję ze wspólnej zabawy - zna symbol igrzysk olimpijskich
Metody: słowna, czynna , Formy pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa, Środki dydaktyczne: symbol olimpiady, woreczki gimnastyczne, szarfy, skakanka, nagranie utworu „Gimnastyka” oraz „Ruch, ruch, ruch”, piłka, medale, rysunki z symbolem igrzysk olimpijskich Przebieg zajęć: 1. Powitanie dzieci. Wyjaśnienie pojęcia olimpiada, zaprezentowanie i wyjaśnienie symbolu olimpiady. Zwrócenie uwagi na zasady uczciwej rywalizacji. Wyjaśnienie i omówienie pojęcia fair play, zastosowanie przykładów. 2. Rozgrzewka przed zawodami. Wyjaśnienie, że każdy sportowiec przed zawodami musi się rozgrzać, aby sprawnie i bez kontuzji brać udział w zawodach. Wykonywanie ćwiczeń gimnastycznych zgodnie z instrukcją do utworu „Gimnastyka”. 3. Znajdź swój kolor. Zabawa orientacyjno-porządkowa. Nauczyciel rozdaje dzieciom naklejki w dwóch kolorach. Przy dźwięku dzwoneczków dzieci maszerują po obwodzie koła. Na sygnał nauczyciela odnajdują swoje drużyny według kolorów i stają w małych kołach. 4. Grupowe konkurencje olimpijskie :
5. Zabawa muzyczno-ruchowa do piosenki „Ruch, ruch, ruch”. Dzieci tańczą po obwodzie koła. Na przerwę w muzyce dzieci wykonują siad skrzyżny na podłodze. 6. Indywidualna konkurencja olimpijska:
7. Uroczyste wręczenie medali olimpijskich wszystkim uczestnikom. Zakończenie olimpiady. Podziękowanie i gratulacje dla wszystkich zawodników. Marsz po kole. Wykonywanie głębokich wdechów i powolnych wydechów. 8. „Olimpijskie koła” – kolorowanie symbolu olimpiady, utrwalenie wiedzy na temat igrzysk olimpijskich. Omówienie wrażeń związanych z uczestnictwem w zawodach. |