Konspekt zajęć z zakresu przygotowania do nauki czytania i pisania:
GRUPA WIEKOWA: 3,4 - latki
TEMAT: Krasnal Wojtek i jego rodzina
CEL GŁÓWNY (Podstawa Programowa): . Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.
Cele szczegółowe:
-wprowadzenie literek do wizualnego rozpoznawania
-nabywanie świadomości, że każda literka w wyrazie pełni funkcję wizualną jak i fonetyczną
-rozpoznawanie (bez nazywania) kształtu graficznego liter
-dostrzeganie różnic i podobieństw w brzmieniu fonetycznym prostych wyrazów oraz w ich
obrazie graficznym
-rozwijanie percepcji słuchowej oraz wzrokowej
-ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
-cierpliwe oczekiwanie na swoją kolej
-przestrzeganie zasad zachowania grupowego
CELE OPERACYJNE - dziecko:
- dokonuje syntezy i analizy sylabowej wyrazów 2 i 3 sylabowych o prostej budowie fonetycznej
- rozpoznaje (bez nazywania) kształt graficzny liter
- dostrzega różnice w obrazie graficznym wyrazu
- tworzy pary literowe – dostrzega podobieństwo w obrazie graficznym liter
- ćwiczy narządy wymowy
- skupia uwagę na wykorzystywanym materiale rozwojowym
- aktywnie uczestniczy w przebiegu zajęcia
- nie obawia się krytyki, odczuwa bezpieczeństwo emocjonalne
METODY PRACY: -według M. Kwiatkowskiej:
–słowne: rozmowa, instrukcja, objaśnienia, –czynne: samodzielnych doświadczeń, kierowana własna działalność, zadań stawianych dziecku, ćwiczeń, –percepcyjne: obserwacja, pokaz ,demonstracja,
FORMY ORGANIZACYJNE:
- praca grupowa,
- zespołowa,
- indywidualna
PRZEBIEG i POMOCE
- Powitanie piosenką „Dzień dobry” MAC Edukacja. Przedszkole czterolatka.(płyta CD, nr11)
- Wypowiadanie imion dzieci dokonując analizy sylabowej, a dzieci odpowiadają machając rączką, podając rękę np. Witaj O-li-wia, dzień dobry Ma-te-usz.
- Rodzina Wojtka - rozmowa z krasnalem zainspirowana wierszem Cz. Janczarskiego (sylweta krasnala)
Dzień dobry dzieci. Jestem krasnalek Wojtek. Mieszkam pod podłogą.
Zbieram okruszyny za stołową nogą. A czy wiecie dla kogo zbieram okruszyny? Powiem wam w sekrecie, dla mysiej rodziny. Często przez malutką dziureczkę w podłodze patrzę na was jak się bawicie, śpiewacie, rysujecie. A dzisiaj postanowiłem was odwiedzić i pobawić się razem z wami. Najpierw chciałem przedstawić wam swoją rodzinę To jest moja ma-ma (sylweta , wyraz m a m a ) To jest mój ta-ta (sylweta, wyraz t a t a ) A to są moje rozśpiewane siostry, które wciąż śpiewają la, la, la, la. Odgadnijcie jak się nazywają – wypowiadanie samogłosek w nagłosie przez nauczyciela, dzieci kończą wypowiadać imię : A - la, O - la, E - la, U – la (sylwety, wyrazy Ola, Ala, Ula, Ela)
- Tworzenie par literowych. Każde dziecko „łowi” na magnez jeden kartonik z literą, którą stara się przyporządkować do liter w napisach. Sylwety leżą na stolikach (litery na kartonach, magnesy)
- Zabawy słowem (wyrazem) zakrywanie pojedynczych literek w wyrazach tematycznych, odczytywanie zmienionego brzmienia, dostrzeganie różnicy w obrazie graficznym wyrazu oraz
w brzmieniu fonetycznym - wykorzystanie sylwet i imion krasnali.
- Rodzinna wycieczka. Nauczycielka wybiera 3 dzieci (mama, tata, dziecko), którzy są maszynistami 3 pociągów, do którego nauczycielka – na przerwę w muzyce- zaprasza kolejno dzieci, wypowiadając pierwszą sylabę lub całe imię sylabami w zależności od możliwości psychoruchowych dzieci (korale, krawat, opaska, płyta CD-MAC, Przedszkole trzylatka, nr 49).
- Co krasnoludki widziały na spacerze - zabawa ortofoniczna (obrazki)
Każda grupa (podział z poprzedniej zabawy) otrzymuje obrazki, wszystkie dzieci wykonują ćwiczenia narządów mowy.
mucha - wybrzmiewanie głoski bzzz...
kotek- miau miau,
kura- ko, ko,
krowa- mu, mu,
trabka- tru, tu, tu
konik – iha,ha,
sowa- hu, hu
- Po wycieczce dzieci odpoczywały a rodzice wybrali się na zakupy. się do sklepu. Co kupiła mama, a co tata? – każde dziecko kupuje coś innego (etykiety z napisami, torebki - mama, tata) do pracy indywidualnej. Na środku sali stoją dwie torebki na zakupy podpisane: (m) mama, (t) tata. Dziecko wrzuca wyraz do torebki z napisem mama lub tata w zależności czy w jego etykiecie znajduje się literka t czy m.
- Ewaluacja. Co o dzisiejszym spotkaniu dzieci chciałyby powiedzieć krasnalom, chętne dzieci podchodzą do sylwet i wyrażają swoje przeżycia.
- Pożegnanie z krasnalem Wojtkiem - piosenką „My jesteśmy krasnoludki” na pożegnanie zaśpiewamy ci piosenkę (CD, MAC, Przedszkole trzylatka, nr 1).
Elżbieta Maksymowicz
|