Temat: Pobawmy się razem - zajęcia ruchowe z wykorzystaniem metody W. Sherborne
Data: 07.02.2013 r
Grupa wiekowa: 5 latki
Prowadząca: mgr Marzena Skirak
Obszar podstawy programowej:
- Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci (5).
- Wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec (8).
- Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne i innych (6)
- Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w grupie i sytuacjach zadaniowych. (1)
Treści programowe / zadania:
- Przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie,
- Współdziałanie podczas zabaw,
- Uczestniczenie we wspólnych zabawach ruchowych,
- Uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych z wykorzystaniem elementów metody W. Sherborne
- Rozwijanie sprawności całego ciała w toku zabaw ruchowych,
- Utrwalenie orientacji w schemacie własnego ciała i ciała drugiej osoby,
Cele ogólne:
- Poznawanie własnego ciała oraz ciała partnera, przestrzeni oraz działania w niej.
- Odkrywanie swoich możliwości.
- Wdrażanie do zaufania sobie i innym.
- Kształtowanie pomysłowości oraz inwencji twórczej,
- Dostarczenie dzieciom okazji do spontanicznych działań i wyrażania radości,
- Wyrabianie umiejętności łączenia ruchu z muzyką. Rozwijanie inicjatywy i aktywności w zabawie.
- Wyzwalanie pozytywnych uczuć i emocji u dzieci.
Cele szczegółowe – dziecko:
- Potrafi przystosować własne ruchy do ruchów partnera.
- Potrafi się zrelaksować.
- Odczuwa radość płynącą z zabawy.
- Potrafi opanować własny lęk i emocje.
- Czuje się bezpieczne.
- Rozwija swoją naturalną ruchliwość,
- Wykonuje ćwiczenia ruchowe przy muzyce,
- Współpracuje z rówieśnikami
- Wyrabia wrażliwość słuchową,
- Łatwiej nawiązuje kontakty i jest bardziej otwarte,
- Uważnie słucha poleceń nauczyciela i wykonuje je,
Metody:
Elementy metody W. Sherborne
Czynne – zadań stawianych do wykonania, ćwiczeń utrwalających, Aktywizująca– samodzielnych doświadczeń Oglądowe – pokaz,
Formy pracy:
Przebieg:
- Powitanie witamy się dłonią, kolanem, umowną rymowanką.
Chodźmy wszyscy tu do koła, Zabawimy się wesoło, Witamy się wszyscy wraz , Na zabawę nadszedł czas. Jedna ręka, druga ręka (pokazują jedną rękę, a potem drugą) Jedna noga, druga noga (pokazują jedną nogę, a potem drugą) Cały tułów oraz głowa (pokazują podane części ciała). Witamy się
- Poznanie własnego ciała
- Leżenie na plecach, przyklejamy się mocno do podłogi
- Siedząc przemiennie przyciąganie nóg na zgiętych kolanach
- Ślizganie się w kółko na brzuchu, na plecach
- Czołganie się na brzuchu, na plecach, z wyciąganiem i zginaniem na przemian nóg i rąk ( fikusy)
- Siad prosty, rozcieranie i poklepywanie kolan, ud. łokci
- Marsz na sztywnych nogach
- Marsz na gumowych nogach
- Siad prosty rozwarty dotykanie prawym łokciem lewego kolana i odwrotnie
- Wytrzeszczanie i mrużenie oczu
- Zabawne miny
- Leżenie tyłem i turlanie się
- Ćwiczenia pozwalające zdobyć pewność siebie i poczucie bezpieczeństwa
- Tunel grupa tworzy tunel , dzieci kolejno czołgają się pod tunelem na plecach, na brzuchu
- 4. Nawiązanie związku z partnerem i grupą
- Pozycja siedząca : ćwiczący siedzi opierając się plecami o partnera ( nogi zgięte w kolanach) starając się pokonać jego opór
- Prowadzenie ślepca jedno dziecko zamyka oczy, drugie prowadzi je po całej sali ( wytworzenie zaufania do partnera, poczucie bezpieczeństwa)
- Zabawa pt. ,,Wycieczka” – jedno dziecko stoi przed leżącym na podłodze. Dziecko leży na plecach na podłodze, z ramionami wyciągniętymi w tył ( za głową). Natomiast drugie dziecko przytrzymuje dziecko za nogi na wysokości kostek, lekko przeciąga je w różnych kierunkach.
- Fotelik przy muzyce kołysanie się w parach w pozycji fotelika, obejmowanie partnera, łagodne kołysanie
- Paczka jedno dziecko mocno splata dłonie, zwija się w kłębek, a współćwiczący próbuje rozwiązać paczkę
- Worek współćwiczący leży na brzuchu i druga osoba próbuje przewrócić go na drugą stronę
- Stawiamy stopy na stopach partnera i maszerujemy
- Ćwiczenia twórcze swobodny taniec przy muzyce spokojnej i skocznej
- Wyciszenie kołysanka z płyty, podziękowanie za wspólną zabawę.
|