Scenariusz zajęć z zakresu kształtowania pojęć matematycznych prowadzonych przez mgr Małgorzatę Jabłońską w grupie dzieci 6- letnich z wykorzystaniem elementów metody E. Gruszczyk - KolczyńskiejTemat: „ Jaki to klocek?’’. Klasyfikowanie i segregowanie figur geometrycznych według wielkości , kształtu i koloru. Cele główne: Zapoznanie dzieci ze sposobami definiowania , czyli słownego określania przedmiotów przez wymienienie jego ważnych cech. Skupienie uwagi na rytmach , wychwytywanie powtarzających się sekwencji i kontynuowanie ich. Cele operacyjne( dziecko): - Używa nazw figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt. - Klasyfikuje i segreguje figury według wielkości, kształtu, koloru . - Wychwytuje i kontynuuje powtarzający się rytm. - Koduje regularność rytmiczną – układa szlaczek z figur geometrycznych. - Kształtuje odporność emocjonalną na sytuacje trudne. - Wykorzystuje swoją wiedzę w praktyce. Treści programowe : Grupowanie przedmiotów ( klasyfikacja) w sensowny sposób i formułowanie uogólnień oraz słownych uzasadnień. Kodowanie rytmu na papierze . Szeregi – układanie trudniejszych sekwencji . Wyodrębnianie i nazywanie figur geometrycznych płaskich. Tworzenie konstrukcji, klasyfikowanie, opisywanie cech. (Obszar 13 ppwp, obszar 14 ppwp ) Formy aktywności dzieci: słowna, ruchowa , matematyczna, plastyczna Formy organizacyjne : praca z całą grupą, w zespołach , indywidualna. Metody : elementy metody E. Gruszczyk- Kolczyńskiej, ćwiczenia kinezjologii Dennisona , pedagogika zabawy, stawianie zadań do wykonania , działanie , pokaz , objaśnienia, instrukcja , definiowanie. Środki dydaktyczne : skakanka , kartoniki oznaczające kształt , kolor ,wielkość figur geometrycznych ,klocki Dienes’ha ,4 obręcze ,zestaw figur geometrycznych dla każdego dziecka , kartony , klej. Przebieg zajęcia: 1. Nić porozumienia - zabawa wprowadzajaca , integrująca grupę . Dzieci stoją w kole . Trzymają się obiema rękami skakanki . Wszystkie czynności wykonują jednocześnie np. przysiad , ręce w górę ,w dół itp. , tak aby nić(skakanka) nie zerwała się . 2. Figury – zabawa przypominająca i utrwalająca wygląd i nazwy figur geometrycznych. Dzieci siedzą w kole na dywanie. N. przydziela im poszczególne figury geometryczne(koło, trójkąt , kwadrat , prostokąt). Na umówiony znak , podanie nazwy danej figury , wstają dzieci z tą figurą, raz obiegają dookoła siedzących i wracają na swoje miejsce . Na hasło : wszystkie figury wstają wszyscy i obracają się dookoła swojej osi. 3.Jaka to figura? – klasyfikownie i segregowanie figur geometrycznych. N. dzieli dzieci na 4 grupy, każda siada przy jednej obręczy. Pierwsze zadanie polega na klasyfikowaniu i segregowaniu figur wg kształtu zgodnie z informacją na umieszczonym w obręczy kartoniku. Po zakończeniu N. sprawdza wraz z dziećmi poprawność wykonania zadania , wszystkie klocki wracają na wspólny stos . N. zabiera jedną obręcz, jedna grupę rozdziela do pozostałych. Drugie zadanie polega na klasyfikowaniu i segregowaniu figur wg koloru zgodnie z informacją na umieszczonych w 3 obręczach kartonikach. Po sprawdzeniu klocki wracają na wspólny stos. N. znowu odkłada jedną obręcz , grupę rozdziela do pozostałych .Trzecie zadanie polega na klasyfikowaniu i segregowaniu figur wg wielkości , zgodnie z informacją na umieszczonych w 2 obręczach kartonikach. Do jednej obręczy dzieci wkładają duże a do drugiej małe figury. 4. Wybierz klocek – zapoznanie ze sposobem definiwania , słowne określanie kształtu , koloru , wielkości. Dzieci siedzą na dywanie . N. kładzie przed wybranym dzieckiem 3 kartoniki z kodem i mówi: znajdź mi duże , czerwone koło . Gdy dziecko odnajdzie wskazany klocek N. potwierdza tak , to jest duże czerwone koło . Dz. także potwierdza mam duże , czerwone koło. 5. Pląs – zabawa utrwalająca nazwy figur geometrycznych, rozwijająca koncentrację uwagi , ćwiczenia rytmu. Dzieci podają sobie figury geometryczne i rytmicznie mówią tekst : Trójkąt tu , trójkąt tam Nasz trójkącik dobrze znam . Jak to miło i wesoło , Gdy trójkącik krąży w koło. (To samo: kwadrat , koło , prostokąt .) 6. Geometryczne rytmy – układanie rytmów z figur geometrycznych. N. układa na tablicy rytm z figur geometrycznych .Dz. układają taki sam na swoich kartonach . N . proponuje, aby każdy ułożył swój powtarzający się rytm (szlaczek). 7. Kapturek myśliciela – ćwiczenie z kinezjologii Dennisona poprawiające koncentrację. Dz. chwyta małżowinę uszną kciukiem , palcwm eskazującym i środkowym. 8 . Praca indywidualna – zróżnicowana , dostosowana do możliwości dzieci . Dzieci siedzą przy stolikach . Każde otrzymuje kartkęz narysowanym , powtarzającym się rytmem z figur geometrycznych. Dz. układają figury wg podanego rytmu na kartonie a następnie przyklejają go . Dobrze wykonane zadanie nagradzane jest uśmiechniętą buzią. 9. Podsumowanie zajęć : ocena wkonanych prac , porządkowanie miejsca pracy.
Ewluacja Obserwacja działań dzieci . Poprawność wykonania pracy indywidualnej . |