SCENARIUSZ ZAJĘCIA Z ZAKRESU EDUKACJI RUCHOWEJ I ZDROWOTNEJ W DNIU 14.12.2012r.
Grupa: 5 – latki
Prowadząca: mgr Małgorzata Trojnar
Temat: Gimnastyka dobra sprawa – zestaw ćwiczeń z wykorzystaniem gazet.
Obszar podstawy programowej:
- Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci (5).
- Wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec (8).
Treści programowe / zadania:
- Przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie,
- Współdziałanie podczas zabaw,
- Uczestniczenie we wspólnych zabawach ruchowych,
- Uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych z wykorzystaniem elementów metody R. Labana,
- Rozwijanie sprawności całego ciała w toku zabaw ruchowych,
- Utrwalenie orientacji w schemacie własnego ciała i ciała drugiej osoby,
- Wykorzystanie w zabawach i ćwiczeniach niekonwencjonalnych przyborów,
Cele ogólne:
- Rozwijanie sprawności motorycznej w zakresie szybkości, skoczności, zwinności i zręczności,
- Kształtowanie pomysłowości oraz inwencji twórczej,
- Wyrabianie umiejętności działania zespołowego.
- Dostarczenie dzieciom okazji do spontanicznych działań i wyrażania radości,
- Wyrabianie umiejętności łączenia ruchu z muzyką.
Cele szczegółowe – dziecko:
- Rozwija swoją naturalną ruchliwość,
- Wykonuje ćwiczenia ruchowe przy muzyce,
- Poznaje właściwości gazety,
- Współpracuje z rówieśnikami
- Wyrabia wrażliwość słuchową,
- Łatwiej nawiązuje kontakty i jest bardziej otwarte,
- Uważnie słucha poleceń nauczyciela i wykonuje je,
Metody:
Elementy metody R. Labana,
Czynne – zadań stawianych do wykonania, ćwiczeń utrwalających, Aktywizująca– samodzielnych doświadczeń Oglądowe – pokaz,
Formy pracy:
Środki dydaktyczne:
Odtwarzacz CD, płyty z muzyką, gazety, kosz z uśmiechniętą buzią, kosz z smutną buzią.
Przebieg:
I Część wstępna:
v Ćwiczenie słuchowo-ruchowe „Tańczmy tak, jak podpowiada muzyka”– różnicowanie rytmu.
v Zabawa ruchowa w kole – dzieci stoją w kole jedno za drugim- podawanie gazety nad głową, między nogami i za plecami.
v Zapoznanie dzieci z tematem zajęć.
v Ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem gazet. Marsz po kole przy muzyce - rozdanie dzieciom podwójnej kartki z gazety.
II Część główna:
v Położenie gazety rozłożonej na podłodze - wchodzenie i schodzenie z gazety, przodem i bokiem.
v Składanie gazety na pół - przeskoki w przód, w tył, bokiem przez gazetę.
v Składanie gazety na ¼ - obieganie złożonej gazety, gdy gra muzyka, gdy zamilknie - przysiad na gazecie.
v „Mycie podłogi”. W siadzie klęcznym w kręgu. Gazeta na podłodze przed sobą. Ręce na gazecie. Przesuwanie obszernymi ruchami gazety w różnych kierunkach.
v „Raczki”. Chodzenie na czworakach tyłem z gazetą na brzuchu.
v Przekładanie gazety nad głową i na dole z ręki do ręki z przodu i za plecami.
v Przekładanie gazety między nogami w różnych kierunkach,
v Leżenie na plecach, przekładanie gazety pod plecami i nad brzuchem.
v Ćwiczenie wyprostne – wzmacniające mięśnie grzbietu – dzieci siadają w siadzie klęcznym, podnoszą gazetę w górę, skłaniają się w przód sięgając jak najdalej, a następnie przechodzą do siadu.
v „Karuzela” dzieci siedzą na złożonej gazecie, odpychają się stopami i rękami kręcąc się wkoło.
v Ćwiczenie tułowia: -dzieci robią skłony naprzemiennie dotykając gazetą raz do jednej stopy, raz do drugiej; siad rozkroczny, dzieci robią skłony raz do jednej stopy, raz do drugiej.
v Ćwiczenie mięśni brzucha „Rowerek” – dzieci leżą na plecach, trzymają gazetę – kierownicę i naśladują jazdę na rowerze.
III Część końcowa:
v Ćwiczenie stóp „Zwijanie gazety” – dzieci siedzą w siadzie i palcami u stóp zwijają gazetę.
v Relaks – dzieci kładą gazetę na klatce piersiowej w pozycji leżącej i przy spokojnej muzyce z cyklu „Muzyka relaksacyjna”. Wykonywanie głębokich wdechów nosem oraz wydechów ustami.
v Ewaluacja: dzieci biorą gazety i odkładają je do koszyka z uśmiechniętą buzią (jeśli zajęcie podobało się) lub smutną ( jeśli się nie podobało).
v Podziękowanie za zabawę.
|