Data: 26.11.2012r. Grupa: 5 – latki Prowadząca: mgr Małgorzata Trojnar, mgr Marzena Skirak Temat: „Zabawy z literkami” Obszar podstawy programowej:
Treści programowe / zadania:
Cele ogólne:
Cele szczegółowe – dziecko:
Metody: Czynne – zadań stawianych do wykonania, ćwiczeń utrwalających, Formy pracy:
Środki dydaktyczne: Alfabet ścienny, wizytówki z imionami dzieci, płyta CD z muzyką, kartki z literami, koperty z obrazkami, kostka literowa, kartoniki z wyrazami, kartoniki z sylabami, kartki, kredki, klej, kartki z uśmiechniętą i smutną miną, naklejki, Przebieg zajęć: 1. Powitanie wszystkich dzieci. 2. Przypomnienie kolejno poznanych liter alfabetu. 3. Sprawdzanie obecności - wizytówki z imionami dzieci i rodziców rozłożone na dywanie, nauczyciel kolejno przywołuje dzieci i rodziców, a one podchodzą i szukają wizytówki ze swoim imieniem i wkładają do koszyka z napisem obecni, pozostałe imiona razem odczytują, a chętne dziecko wkłada do koszyka z napisem nieobecni. 4. „Wizytówka w kręgu”- wyszukanie swojej wizytówki poprzez przekazywanie 5. Litery w imionach – wyszukanie w wizytówkach liter podanych przez nauczyciela. Nauczyciel podaje jakąś głoskę głośno, a dzieci i rodzice, mające je w swoim imieniu wstają: - Proszę aby wstały dzieci których imiona rozpoczynają się literą M itd. - Proszę aby wstały dzieci które mają dwie literki „a” w swoim imieniu, - Proszę aby wstały dzieci które na końcu imienia mają literę „r” itd. 6. Zabawa ruchowa „Samolot” – wszystkie dzieci udają samoloty stojące na lotnisku. Nauczycielka pokazuje jedną z liter; te dzieci, które mają ją w swoim imieniu, startują do lotu. 7. Zabawa dydaktyczna ,,Słowa”- wyszukiwanie obrazków na określoną głoskę, podział słów na sylaby i głoski. Dzieci otrzymują w kopertach obrazki rozkładają je przed sobą. Nauczyciel unosi do góry kartonik z literą, a dzieci wskazują obrazek rozpoczynający się na określoną głoskę. Wspólnie z nauczycielem dzielenie nazwy obrazków na sylaby. Jaki wyraz powiedziałam? Dzieci słuchają uważnie przeliterowanego przez nauczyciela wyrazu i podnoszą odpowiednik kartonik z obrazkiem. 8. Tańczące dzieci – dzieci i rodzice tańczą swobodnie przy muzyce, nauczyciel pokazuje kolejno wizytówki z imionami, po rozpoznaniu swojego imienia każdy podchodzi do nauczyciela. 9. Zabawa z kostką literową – nauczycielka rozkłada kartoniki z wyrazami na dywanie. Każde dziecko wybiera sobie dowolny wyraz. Następnie chętne dziecko rzuca kostką literową a pozostałe szukają wskazanej przez kostkę litery w wyrazach. 10. Gra w sylaby – układanie wyrazów z sylab. Wspólne z rodzicami odczytanie powstałych wyrazów. Wybieranie jednego z nich, przyklejanie go na kartkę i rysowanie znaczenia danego wyrazu. 11. Ewaluacja – przyklejanie naklejek na kartę z uśmiechniętą buzią (jeśli zajęcie podobało się) lub smutną ( jeśli się nie podobało). 12. Podziękowanie dzieciom i rodzicom za udział w zajęciach i zakończenie zajęć. |