Scenariusz zajęcia otwartego dla rodziców przeprowadzonego w grupie dzieci 5,6-letnich w dniu 02.12.2011r.Temat: Mamo! Tato! Zobacz jak bawię się i uczę w przedszkolu.Prowadzące zajęcia: Beata Ewa Mikłasz, Beata Mikłasz Obszar podstawy programowej: 1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych. Zagadnienia programowe: 1. liczenie na palcach i innych zbiorach zastępczych 2. ustawianie przedmiotów według podanego porządku 3. przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie 4. zauważanie rytmów w ułożonym materiale- kontynuowanie ich 5. wyodrębnianie w słowach sylab; dzielenie słów na sylaby 6. wyodrębnianie w słowach głosek 7. rozpoznawanie liter, czytanie prostych wyrazów 8. rozwiązywanie prostych zadań na konkretach i w sytuacjach zabawowych 9. kształtowanie zdolności do wysiłku intelektualnego w sytuacjach napięć Zadania dla rodziców: v Obserwowanie zachowania dziecka; v Poznawanie umiejętności dziecka, sposobu i tempa pracy; v Wspieranie dziecka swoją obecnością. Cele ogólne: - Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania Cele operacyjne: - dziecko rozpoznaje wizytówkę z własnym imieniem Metody: Czynne – samodzielnych doświadczeń, zadań stawianych do wykonania, ćwiczeń utrwalających, Formy: indywidualna, zbiorowa, w parach, warsztaty Środki dydaktyczne: piłka, koperty z obrazkami, ilustracje, czerwone i żółte nakrętki, chusta animacyjna, kartoniki z kropka Przebieg zajęcia: 1. Zabawa „Powitanie”. Dziecko tworzy z rodzicem parę. Następuje powitanie poszczególnych części ciała. Witają się ze sobą poszczególne części ciała, np.: najpierw prawe, potem lewe dłonie, nosy, czoła, brody, łokcie prawe, łokcie lewe, prawe kolanka, lewe kolanka, brzuszki, prawe stopy i lewe stopy. 2. Przypomnienie zasad zachowania w grupie. Przytwierdzenie zasad na tablicy i zapoznanie z nimi rodzicó. Zasady: - Gdy jedna osoba mówi- reszta słucha, 3. Zabawa „Masażyk na poprawienie nastroju” (zabawa włoska w opracowaniu M. Bogdanowicz). Rodzice z dziećmi dobierają się parami, siadają jedno za drugim (najpierw rodzic z dzieckiem, potem dziecko za rodzicem) i wykonują palcami na plecach partnera czynności, o których mówi i pokazuje nauczyciel. Nauczyciel opisuje czynności, jakie wykonuje się przy pieczeniu pizzy:
4. Zabawa z piłką „Imiona” – ćwiczenia analizy sylabowej Wszyscy stoją w kole. Prowadząca pyta się dzieci „Jak mama woła dziecko?”- A-da, O-la, Kac-per. Uczestnicy rzucają piłkę do wybranych osób. Kto ma piłkę wymawia sylabami swoje imię 5. ,,Przesyłka od listonosza” - dzieci siedzą w kole, podają sobie kolejno listy z wizytówką własnego imienia, jeśli dziecko rozpozna swoją wizytówkę, przesyłkę zatrzymuje przy sobie, a inne podaje dalej aż wszystkie listy trafią do dzieci.
6. Tworzenie nowych wyrazów z pierwszych głosek ilustracji umieszczonych na tablicy. 7. Zabawa paluszkowa z wypowiadaniem rymowanki „ Gość” 8. Zabawa „Układamy rytmy”. N-lka układa na dywaniku dowolny rytm. Pokazując elementy, rytmicznie mówi. Zadaniem dzieci jest ułożenie na swoim dywaniku takiego samego rytmu i kontynuowanie go z wykorzystaniem zgromadzonych nakrętek Dorośli sprawdzają poprawność wykonania zadania, korygując ewentualne błędy popełnione przez dziecko. Następnie n-lka prosi rodziców o ułożenie dowolnego rytmu, a dzieci o jego dokończenie. 9. Zabawa „ Balonik”- dzieci stoją w kole, trzymają chustę za uchwyty. Wolno zwijają chustę, idąc do środka. Gdy wszyscy są już stoją bardzo blisko siebie, zaczynają odwijać chustę, mówiąc wiersz „ Baloniku nasz malutki rośnij duży okrąglutki, balon rośnie, że aż strach, przebrał miarę, no i trach” Na słowo „TRACH” dzieci wyrzucają chustę mocno do góry i pozwalają jej wylądować w dowolnym miejscu, a sami przykucają na dywanie. 10.Zagadki słuchowe: 11. Pożegnanie w kręgu. Iskierka przyjaźni- nauczyciel wypowiada słowa: „Puszczam iskierkę w krąg- niech wróci do moich rąk”. Przyjazny uścisk wędruje po kole i wraca do nauczyciela. Jest to nasz ukryty znak, że jesteśmy do siebie przyjaźnie nastawieni. 12. Karty pracy dla dzieci – rodzice sprawdzają poprawność wykonania zadania. 13. Ewaluacja – rysowanie na kartce uśmiechniętej buzi ( jeśli zajęcie podobało się) lub smutnej ( jeśli się nie podobało). Rodzice rysują buzie na osobnych kartkach. mgr Beata Ewa Mikłasz mgr Beata Mikłasza |