Grupa: 4,5 – latki Temat: „Bawimy się literkami” Obszar podstawy programowej:
Treści programowe / zadania:
Cele ogólne:
Cele szczegółowe – dziecko:
Metody: Czynne – zadań stawianych do wykonania, ćwiczeń utrwalających, Formy pracy:
Środki dydaktyczne: Alfabet ścienny, wizytówki z imionami dzieci, płyta CD z muzyką, kartki z literami, koperty z obrazkami, koperty z kartonikami z określoną liczbą kropek, kartki z sylwetami pierwszych liter imion dzieci, kartki z uśmiechniętą i smutną miną, naklejki, Przebieg zajęć: 1. Powitanie wszystkich dzieci. 2. Przypomnienie kolejno poznanych liter alfabetu. 3. Sprawdzanie obecności - wizytówki z imionami dzieci rozłożone na stoliku, nauczyciel kolejno przywołuje dzieci a one kolejno podchodzą i szukają wizytówki ze swoim imieniem i wkładają do koszyka z napisem obecni, pozostałe imiona razem odczytują i chętne dziecko wkłada do koszyka z napisem nieobecni. 4. „Wizytówka w kręgu”- wyszukanie swojej wizytówki poprzez przekazywanie 5. Litery w imionach – wyszukanie w wizytówkach liter podanych przez nauczyciela. Nauczyciel podaje jakąś literkę głośno, a dzieci które mają je w swoim imieniu wstają: - Proszę aby wstały dzieci których imiona rozpoczynają się literą M itd. - Proszę aby wstały dzieci które mają dwie literki „a” w swoim imieniu, - Proszę aby wstały dzieci które na końcu imienia mają literę „r” itd. Po zakończeniu zabawy oddanie wizytówek nauczycielowi. 6. Tańczące dzieci – dzieci tańczą swobodnie przy muzyce, nauczyciel pokazuje kolejno wizytówki z imionami, dziecko po rozpoznaniu swojego imienia podchodzi do nauczyciela. 7. Zabawa dydaktyczna ,,Słowa”- wyszukiwanie obrazków na określoną głoskę, podział słów na sylaby i głoski. Dzieci otrzymują w kopertach obrazki rozkładają je przed sobą. Nauczyciel unosi do góry kartonik z literą, a dzieci wskazują obrazek rozpoczynający się na określoną głoskę. Wspólnie z nauczycielem dzielenie nazwy obrazków na sylaby. 8. Jaki wyraz powiedziałam? Dzieci słuchają uważnie przeliterowanego przez nauczyciela wyrazu i podnoszą odpowiednik kartonik z obrazkiem. Zebranie kopert i rozłożenie kolejnych kopert z kartonikami. Dzieci otrzymują koperty z kartonikami. Nauczyciel pokazuje obrazek a dzieci przeliczają głoski w wyrazie i pokazują kartonik z odpowiednią liczbą kropek. 11. Ewaluacja –przyklejanie naklejek na kartę z uśmiechniętą buzią (jeśli zajęcie podobało się) lub smutną ( jeśli się nie podobało). 12. Podziękowanie dzieciom za udział w zajęciach i zakończenie zajęć. mgr Małgorzata Trojnar |