Scenariusz do zajęć z zakresu kształtowania gotowości do nauki czytania i pisaniaGrupa: 4,5 –latki Temat: „Bawimy i uczymy się z misiem”. Obszary podstawy programowej:
Zagadnienia programowe:
Cele ogólne:
Cele szczegółowe:
Metody: Formy: indywidualna, grupowa Środki dydaktyczne: Piłka, tamburino, obrazki z podpisami, bębenek, szarfy, drewniane klocki, koperty ze zwierzątkami, płyta CD z odgłosami zwierząt, odtwarzacz CD, płyta CD z piosenką, pacynka miś, kartki z misiami z kropek, kredki, kartki z uśmiechniętą i smutną buzią, naklejki, Przebieg zajęcia: 1.Powitanie dzieci . 2. Zabawa z piłką „Imiona” – ćwiczenia analizy sylabowej Wszyscy stoją w kole. Nauczycielka rzuca piłkę do wybranych dzieci. Kto ma piłkę wymawia sylabami swoje imię. Utrwalenie pojęcia sylaba. 3. Zaprezentowanie dzieciom postaci misiów ze znanych bajek i dzielenie ich imion na sylaby: Kubuś Puchatek, miś Koralgol, miś Uszatek. 3. Zabawa orientacyjno-porządkowa z elementem syntezy słuchowej wyrazów „Jakie to słowo?”. 4. Układanie zdań na podstawie obrazków z podpisami. Nauczyciel wspólnie z dziećmi buduje zdania pokazując kolejne obrazki lub symbole które ułatwią budowanie zdań. Przeliczanie wyrazów w zdaniu: - Miś z bajki to Kubuś Puchatek 5.Zagadki słuchowe: Zabawa „Ile dźwięków usłyszałeś?”Wszyscy siedzą w kole, każde dziecko ma przed sobą szarfę i drewniane klocki. Dzieci zamykają oczy a nauczycielka uderza w bębenek kilka razy. Dzieci w myśli przeliczają ilość dźwięków, po czym wkładają odpowiednią liczbę klocków do szarfy. 6.Zagadka słuchowa „Czyj to głos?” Uczestnicy zabawy siedząc w kole otrzymują koperty z obrazkami zwierząt i układają przed sobą. Słuchają głosu wydawanego przez zwierzę z płyty CD i podnoszą w górę odpowiedni obrazek i odkładają na bok. Jako ostatni zostaje obrazek misia – dzieci opisują wygląd misia. Po zakończeniu zabawy dzieci wkładają obrazki do kopert. 7. Zabawa ruchowa „Ćwiczymy z misiem” Dzieci biegają po Sali w dowolnych kierunkach w rytm muzyki „Jadą, jadą misie” na pauzie w muzyce wykonują polecenia „misia” -podskocz cztery raz, -klaśnij pięć razy, -tupnij trzy razy, - podskocz na jednej nodze dwa razy, - podskocz na drugiej nodze raz, 8. „Miś” - łączenie kropek i dorysowywanie misiowi brakujących elementów. Kolorowanie misia po zakończeniu zajęć. -dorysuj misiowi po prawej stronie kartki brakujące uszko, - dorysuj po lewej stronie kartki brakującą nóżkę, - narysuj na środku kartki na brzuszku misia kółko, 9. Ewaluacja –przyklejanie naklejek na kartę z uśmiechniętą buzią (jeśli zajęcie podobało się) lub smutną ( jeśli się nie podobało). 10. Zakończenie zajęć i podziękowanie dzieciom za udział w zajęciach. mgr Małgorzata Trojnar |