Scenariusz zajęcia adaptacyjnego dla dzieci nowoprzyjętych
Grupa wiekowa: 5- 6 latki Prowadząca: Marzena Skirak, mgr Małgorzata Trojnar Data: 20. 05.2011 r. Temat: "Bawimy się wesoło"
Obszar podstawy programowej:
- Kształtowanie postaw społecznych dzieci: zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych.
- Treści programowe:
- Uczestniczenie we wspólnych zabawach.
- Uważne słuchanie rozmówcy.
- Rozwijanie sprawności całego ciała ( w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych).
- Uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość.
- Dzielenie się swoimi przeżyciami.
Cele główne:
- Eliminowanie stresu związanego z rozpoczęciem edukacji przedszkolnej.
- Integracja środowiska dzieci i rodziców poprzez stwarzanie im możliwości wspólnych zabaw.
- Stwarzanie okazji do poznania siebie i innych.
- Przezwyciężenie strachu przed nowym otoczeniem.
- Zapoznanie z pomieszczeniami przedszkolnymi personelem przedszkola.
- Przybliżenie rodzicom codziennej pracy z dzieckiem.
- Zapoznanie z techniką lepienia z masy solnej.
Cele operacyjne: Dziecko
- Potrafi wyrażać własne emocje i uczucia.
- Umie współdziałać z dorosłymi i rówieśnikami.
- Przeżywa radość z działania w grupie.
- Nawiązuje nowe kontakty i przyjaźnie z innymi dziećmi.
- Pokonuje nieśmiałość, lęk i niepewność.
- Zna pomieszczenia przedszkolne i personel przedszkola.
- Lepi z masy solnej.
Metody: Elementy pedagogiki zabawy
Formy: praca z cała grupą, indywidualna.
Pomoce dydaktyczne: piłka, skakanki, magnetofon, masa solna, magnetofon
Przebieg:
1. Powitanie dzieci i rodziców przez nauczyciela. 2. Utworzenie pociągu i przejazd do sali. 3. Zapoznanie z salą zajęć i łazienką- zawieranie umów, zachęcanie do samodzielności. 4. Rozdanie dzieciom wizytówek i wpisanie imienia dziecka. 5. Zabawa w kręgu z piłką na powitanie , służąca poznaniu imion ,,Mam na imię…” 6. Zabawa przy muzyce z elementami pedagogiki zabawy ,, Witam cię”. Dowolny taniec przy muzyce, na przerwę w muzyce witanie się przez podanie ręki ze swoim sąsiadem. 7. Zabawa integracyjna ,,Nić porozumienia” Dzieci z rodzicami ustawiają się w kole. Wszyscy trzymają się obiema rękami skakanki. Nauczycielka wyjaśnia, że jest to nasza ,,Nić porozumienia’’ i trzeba bardzo uważać, żeby jej nie zerwać. Wszystkie czynności należy wykonywać razem np. ręce w dół, ręce w górę, podskoki, przysiady, trucht w kółeczku itp. 8. Zabawa ze skakanką- naśladowanie odgłosów zwierząt na podstawie ilustracji prezentowanej przez nauczyciela. 9. Odsłuchanie odgłosów zwierząt, nazwanie ich. 10. „Pudełko ze zwierzątkami” – zabawa ruchowa. Dzieci siedzą na kolanach rodziców w kręgu. Na hasło „Z pudełek wychodzą... np. kotki”, dzieci wychodzą na środek sali naśladując koty. Na słowa „ Zamykam pudełka” – dzieci wracają do rodziców. 11. Lepienie z masy solnej na temat,, Moje ulubione zwierzątko” 12. Zapoznanie dzieci i rodziców z pomieszczeniami przedszkola. 13. Zapoznanie dzieci i rodziców z pomieszczeniami przedszkola. 14. Swobodne zabawy w sali. 15. Podziękowanie dzieciom i rodzicom za pomoc w zabawie.
|