SCENARIUSZ ZAJĘĆ ADAPTACYJNYCHGRUPA WIEKOWA: 3, 4 – latki PROWADZĄCA: Anna Rozmus-Żuk, mgr Teresa Sopel DATA: 13.05.2011 r. TEMAT: "Podajmy sobie ręce w zabawie i piosence" OBSZAR PODSTAWY PROGRAMOWEJ: 1) Kształtowanie postaw społecznych dzieci: zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych TREŚCI PROGRAMOWE: • Uczestniczenie we wspólnych zabawach • Odpowiadanie na pytania • Uważne słuchanie rozmówcy • wypowiadanie się prostymi zdaniami • Rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych) • Uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość • Podawanie swojego imienia • Wskazywanie część i ciała i nazywanie ich • Mówienie o swoich potrzebach • Dzielenie się swoimi przeżyciami • Udział w porządkowaniu Sali po zakończonej zabawie • Nauka na pamięć krótkich wierszy • Wskazywanie wymienionych części ciała Cele główne: • Integracja środowiska dzieci i rodziców poprzez stwarzanie im możliwości wspólnych zabaw • Wytworzenie radosnej, serdecznej atmosfery • Uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela • Stwarzanie okazji do poznania siebie i innych • Wspólne zabawy w poczuciu bezpieczeństwa • Eliminowanie stresu związanego z rozpoczęciem edukacji przedszkolnej • Swobodne rozmowy z rodzicami • Nawiązywanie kontaktu z dziećmi – poznanie ich imion • Wprowadzenie dzieci w dobry nastrój • Przezwyciężanie strachu przed nowym otoczeniem • Zapoznanie z pomieszczeniami przedszkolnymi i personelem • Zabawy dowolne zabawkami znajdującymi się w Sali • Rozmowy z rodzicami na tematy dotyczące dzieci: ich upodobań, przyzwyczajeń Cele operacyjne: Dziecko: • Potrafi wyrażać własne emocje i uczucia • Umie współdziałać z dorosłymi i rówieśnikami • Wykonuje proste polecenia nauczycielki • Umie zaakceptować kolegów i współdziałać w grupie • Przeżywa radość z działania w grupie • Wie, kto to jest nauczyciel i jaką rolę spełnia w grupie (opieka, troska, pomoc w trudnych sytuacjach) spokojnie rozstaje się z rodzicem • Ma pozytywne doświadczenia związane z przedszkolem • Rozpoznaje nauczycielkę przedszkola w sytuacjach poza przedszkolnych • Łatwiej przystosowuje się do nowego otoczenia • Pokonuje nieśmiałość, poczucie lęku i niepewność • Ma przyjemne doświadczenia w kontaktach z innymi dziećmi i personelem przedszkola • Pobyt w przedszkolu kojarzy mu się z dobrą i wesołą zabawą • Zna zasady przebywania w grupie rówieśniczej • Nawiązuje nowe kontakty i przyjaźnie z innymi dziećmi • Pewnie zwraca się o pomoc do personelu przedszkola • Dokonuje czynności samoobsługowych • Ufa swojej pani i potrafi zgłaszać swoje problemy • Swobodnie bawi się w Sali Rodzice: • Aktywnie uczestniczą w zajęciu • Nawiązują więzi z dziećmi i innymi rodzicami Metody: elementy pedagogiki zabawy, Formy: praca z dziećmi i rodzicami, Pomoce dydaktyczne: balony, mazaki, kredki, obrazki do kolorowania, maskotka Przebieg: 1. Serdeczne powitanie dzieci i rodziców przez nauczyciela. 2. Zapoznanie z szatnią i znaczkami indywidualnymi . 3. Zapoznanie z salą zajęć i łazienką . 4. Zabawa na powitanie w kręgu. Witam tych, którzy... …lubią dobrą zabawę, …lubią zwierzęta, …lubią śpiewać, …lubią malować. Kto się czuje powitany, macha ręką. 5. Zabawa "Laleczka wita dzieci". Jestem Ania, bardzo chciałabym poznać wasze imiona. Dzieci siedzą w kręgu na krzesełkach. Nauczycielka przedstawia się laleczce, następnie przekazuje laleczkę dziecku siedzącemu obok. W zabawie biorą udział także rodzice. 6. Ozdabianie balonów przez rodziców i dzieci - dmuchanie baloników przez rodziców i wspólne z dziećmi ozdabianie ich mazakami, napisanie imion dzieci na balonach. 7. Wspólna zabawa „Balonik” (ustawienie w dużym kole; recytacja w różnym tempie i głośności) Baloniku nasz malutki Rośnij duży, okrąglutki Balon rośnie że aż strach Przebrał miarę no i ... trach. 8. Nauka piosenki inscenizowanej: Nóżki moje tańczą (wytupywanie) Rączki moje klaskają (klaskanie) Paluszek wskazuje (wskazywanie palcem) Kto najładniej tańcuje (obroty w miejscu) 9. Wiersz „ANIA” Anna Kamieńska – próba nauki wiersza na pamięć. Zabawa przy inscenizacji wiersza To są Ani rączki, to są Ani nóżki, to Ani buciczki, to Ani fartuszki. To oko, to ucho, to nosek, to mina, to Ani pończocha, to Ani czupryna. Tak się Ania wita, tak się Ania kłania, to jest Ani uśmiech, a to – cała Ania. 10. Zabawa "Czy laleczka jest podobna do Ciebie?" Nauczycielka ustawia laleczkę twarzą do dzieci i proponuje: pokaż oczy lalki; ty masz oczy i lalka ma oczy; pokaż nos itp. (w ten sposób każde dziecko zostaje włączone do zabawy, nazywając i wskazując poszczególne części ciała). 11. Swobodne zabawy dowolnie wybraną zabawką – odkładanie na wyznaczone miejsce; spontaniczne rozmowy z rodzicami – zdobywanie wiedzy na temat dzieci, bliższe poznanie rodziców. 12. Malowanie farbami plakatowymi przez chętne dzieci i rodziców pracy plastycznej na temat „Wiosenna łąka”. 13. Podziękowanie dzieciom i rodzicom za wspólną zabawę. |