Zasady współpracy i dobrego kontaktuMożna sformułować kilka ogólnych dyrektyw dotyczących współdziałania wychowawców i rodziców dzieci. Aby współpraca ta była owocna konieczne jest zdaniem M. Łobockiego przestrzeganie następujących zasad:
Zasada pozytywnej motywacji mówi, że ważnym warunkiem skutecznej współpracy wychowawców rodziców jest całkowicie dobrowolny w nim udział. Chodzi o to, aby wszyscy byli świadomi współpracy, jak również korzyści z nią związanych. Zasada jedności oddziaływań przypomina o konieczności realizowania przez wychowawców i opiekunów dziecka zgodnych celów w pracy wychowawczej. Oprócz zgodności celów ważne jest także uzgadnianie metod i form oddziaływań. Zasada wielostronnego przepływu informacji zakłada konieczność uruchomienia różnych kanałów porozumienia między nauczycielami i rodzicami. Sugeruje ona wielokierunkową wymianę opinii między nauczycielami i rodzicami, jaki i samymi nauczycielami i samymi rodzicami. Wymiana taka odzwierciedla nie tylko indywidualny punkt widzenia w danej sprawie, lecz również stanowisko reprezentowane przez określoną grupę nauczycieli czy rodziców. Przedstawione zasady nie obejmują na pewno wszystkich, którymi powinni kierować się zarówno wychowawcy, jak i rodzice. Na przykład nie mniej ważne od wymienionych wydaje się zachowanie odpowiednich proporcji między podejmowanymi wspólnie działaniami, na rzecz środowiska szkolnego i rodzinnego, poszanowanie indywidualności i godności każdego z uczestników wzajemnej współpracy Wychowanie jest z pewnością tym skuteczniejsze, im mocniej opiera się na współdziałaniu wychowawców, rodziców i opiekunów dzieci. Zarówno nauczyciele – wychowawcy, jak i rodzice odczuwają w większym lub w mniejszym stopniu potrzebę nawiązywania wzajemnych kontaktów i podejmowania współpracy dla dobra dzieci. Jednak w praktyce nie zawsze jest to należycie realizowane. Czasem obserwuje się wyraźną niechęć, tak ze strony nauczycieli jak i rodziców, do świadomie zorganizowanego współdziałania. |