Innowacja pedagogiczna w potocznym rozumieniu jest określana jako ,,ulepszanie” , ,,wprowadzanie nowych rozwiązań”, ,,modernizacja” , ,,pozytywna zmiana” itp. Każdy z tych terminów zawiera część prawdy o istocie tego pojęcia. Od lat w naszym przedszkolu wprowadzałyśmy elementy różnych metod innowacyjnych. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom współczesnej edukacji i chcąc polepszyć jakość pracy naszej placówki stworzona została innowacja pedagogiczna,,Dziecięca matematyka w przedszkolu". Realizowana jest ona w grupie 5,6 – latków w okresie od IX 2011 do VI 2012. Innowacja „ Dziecięca matematyka w przedszkolu” ma charakter programowy i oparta jest na metodzie prof. Edyty Gruszczyk Kolczyńskiej.Stanowi uzupełnienie i rozszerzenie treści podstawy programowej wychowania przedszkolnego i programu, na którym pracuje grupa III ,,Bajkolandia” w roku szkolnym 2011- 2012. Opracowana została przez nauczycielki mgr Beatę Ewę Mikłasz i mgr Beatę Mikłasz. Proponowane przez nas zajęcia i zabawy matematyczne cieszą się dużym zainteresowaniem dzieci, rozbudzają ich aktywność poznawczą oraz inspirują do kreatywnego myślenia. Zgodnie z postulatami pracy dydaktyczno- wychowawczej zajęcia matematyczne w przedszkolu mają na celu przyczynienie się do możliwie harmonijnego i integralnego rozwoju umysłowego dziecka. Zajęcia nasze odbywają się 2 razy w tygodniu w formie zorganizowanych zajęć dydaktycznych oraz w postaci zabaw i gier, które wplecione zostały w ramowy rozkład dnia. Ujmują 12 kręgów tematycznych, które należy realizować w podanej kolejności, uwzględniając stopniowanie trudności i prawidłowości rozwoju dziecka:
W grupach przedszkolnych kształtowanie pojęć matematycznych, już od najmłodszych lat, ukierunkowane jest na odnajdywanie treści matematycznych we wszystkich „zwykłych” codziennych zajęciach, takich jak: porządkowanie zabawek czy siadanie do posiłku i wiele innych. Celem wprowadzenia innowacji matematycznej „ Dziecięca matematyka w przedszkolu” do programu pracy wychowawczo-dydaktycznej nie jest ani nauka liczenia, ani też nauka terminologii matematycznej. Chodzi tu o kształcenie nawyku logicznego myślenia poprzez spostrzeganie, określanie i klasyfikowanie przedmiotów czy zjawisk oraz stosunków zaistniałych między nimi. Tym samym jest to przygotowanie dzieci do przyszłej nauki w szkole, to podwalina do dalszego kształcenia matematycznego. |