Czym jest pozytywna dyscyplina ?
W ramach "AKADEMII RODZICA" tematem tym zajmowali się Rodzice oraz Nauczyciele naszego przedszkola w dniach 14-17 luty 2020r.
ZARÓWNO RODZICE JAK I NAUCZYCIELE UCZESTNICZYLI W WARSZTATACH "Wprowadzenie do pozytywnej dyscypliny z EL.SELF-REG/samoregulacji?
Pozytywna Dyscyplina jest metodą wychowawczą rozwijaną od 30 lat. Jej korzenie sięgają psychologii indywidualnej austriackiego psychoterapeuty Alfreda Adlera, który uważał, że wszyscy ludzie mają jedno podstawowe pragnienie: chcą czuć, że przynależą i że są ważni. Części składowe Pozytywnej Dyscypliny to:
Pozytywna dyscyplina jest niezwykle skuteczna, oparta na wzajemnym szacunku i miłości. Pomaga rodzicom:
Pozytywna Dyscyplina opiera się na pięciu fundamentalnych zasadach 1.Pomaga dzieciom poczuć łączność i przynależność, pomaga im poczuć, że są ważne w rodzinie i społeczności. 2.Jest jednocześnie pełna szacunku i wymagająca: miękka i zdecydowana w tym samym czasie, czyli twarda dla problemu i miękka dla osoby. 3.Jest skuteczna długofalowo: bierze pod uwagę to, co dziecko myśli, czuje, czego się uczy i jakie podejmuje decyzje o sobie samym i o swoim świecie i jak decyduje się postępować w przyszłości, aby przetrwać i odnosić sukcesy 4.Uczy ważnych umiejętności społecznych i życiowych: szacunku, dbania o innych, rozwiązywania problemów, współpracy oraz umiejętności wnoszenia wkładu i bycia pożytecznym w domu, przedszkolu, szkole i większej społeczności 5.Zaprasza dzieci do odkrywania, jak bardzo są zdolne i kompetentne. Zachęca je do konstruktywnego używania swojej osobistej siły i autonomii. Pozytywna dyscyplina sprawdza się w przypadku przedszkolaków, ponieważ jest czymś innym od dyscypliny konwencjonalnej i nie ma nic wspólnego z karą. Najnowsze badania mówią, że dzieci od chwili narodzin są „zaprogramowane” na szukanie łączności z innymi. Dzieci, które czują więź ze swoją społecznością, rodziną i szkołą wykazują mniej skłonności do nieadekwatnych zachowań i złego zachowania. Aby odnosić sukcesy, będąc członkiem swojej społeczności, dzieci muszą nauczyć się niezbędnych umiejętności społecznych i życiowych.
Elżbieta Maksymowicz |