Konsultacje z Rodzicami
Szanowni Rodzice
Warunki skuteczności konsultacji indywidualnych rodziców i nauczycieli
Głównym celem współpracy rodziców i nauczycieli jest zapewnienie jednolitego oddziaływania na dzieci ze strony rodziny i przedszkola. Rodzice wypełniają konstytucyjny obowiązek wychowania dzieci na prawych i świadomych swych obowiązków obywateli. Winni ściśle współpracować z przedszkolem, bowiem tylko współdziałanie z nauczycielem oraz wzajemne zaufanie i szacunek mogą zapewnić pełną realizację celów wychowawczych i rozwojowych.
Współdziałanie rodziców i nauczycieli może przybierać różne formy. Ogólnie można je podzielić na zbiorowe formy współdziałania nauczycieli i rodziców i indywidualne formy współdziałania.
Konsultacje pedagogiczne jako kontakty indywidualne są uzupełnieniem i wzbogaceniem kontaktów zbiorowych. Ich tematem są nie tylko sytuacje wychowawcze czy życiowe ogółu dzieci ale też różne sprawy związane z każdym z nich oddzielnie.
Podczas takich spotkań nauczyciele i rodzice mogą poddać głębszej refleksji i analizie sposoby zachowania się konkretnego dziecka, warunki jego życia w domu, powodzenia lub niepowodzenia w przedszkolu, trudności wychowawcze jakie sprawia, dążenia życiowe itp. Kontakty w "cztery oczy" stanowią dużą pomoc w ustaleniu właściwego postępowania z danym dzieckiem i w unikaniu błędów, na jakie narażeni są w swej pracy nauczyciele i rodzice. Odgrywają też niemałą rolę w zdobywaniu przez nich informacji o różnych zasługujących na uwagę kwestiach, związanych z zachowaniem i postępami w nauce dziecka, a także niekiedy z jego szczególną sytuacją losową. Prowadzenie konsultacji pedagogicznych przyczynia się do zacieśnienia więzi emocjonalnych między nauczycielem i rodzicem, a także przewartościowanie wzajemnych postaw: istniejącej nieufności zrodzonej z nieśmiałości lub złych doświadczeń rodziców. Taka rozmowa jest procesem wzajemnego oddziaływania a nie tylko zwykłą wymianą myśli i uczuć.
W dobie pandemii przedszkole proponuje rodzicom tylko indywidualne lub zespołowe (5 osób) formy kontaktu:
-
kontakt mailowy z nauczycielem
-
rozmowa telefoniczna po wcześniejszym uzgodnieniu terminu
-
rozmowa "w cztery oczy" po wcześniejszym uzgodnieniu terminu
-
konsultacje zespołowe w terminie wyznaczonym przez nauczyciela -z zachowaniem zasad bezpieczeństwa
-
kontakt mailowy z dyrektorem
-
kontakt telefoniczny z dyrektorem
-
rozmowa z dyrektorem
|